🔴 عمدهترین مسائل کشور در حوزه آموزش و علم و فناوری
📌خلاصه کتاب مهم مرکز پژوهشهای مجلس (۷)
@npps_ir
✅ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵ کتاب مهمی با عنوان «عمدهترین مسائل کشور: اولویتها و راهبردهای مجلس شورای اسلامی در دوره دهم» منتشر کرد که به تدریج خلاصهی هر یک از بخشهای موضوعی آن در شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی منتشر میشود.
@npps_ir
🔴 اهم چالشهای بخش آموزش عالی و تحقیقات کشور عبارتاند از:
۱️⃣ بیتوجهی به برنامههای توسعه بخش و اداره دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی کشور بر حسب علایق، اقتضائات و سیاستهای فردی و گروهی
۲️⃣ سیطره تقاضای اجتماعی بر اجرای طرح توسعه هدفمند آموزش عالی و بهتبع آن افزایش بیرویه و نامتوازن مؤسسات آموزش عالی
۳️⃣ کاهش کیفت آموزش عالی کشور با گسترش بیرویه مراکز
۴️⃣ عدم استفاده از ظرفیتهای هیئتهای امنا دانشگاهها
۵️⃣ دخالت نهادهای اجرایی در تأسیس، ادغام، انحلال و انتقال دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی و پژوهشی
۶️⃣ تعدد مراجع سیاستگذار و مجری در حوزه علم و فناوری.
@npps_ir
🔴 عدم بهکارگیری شیوههای بهینه تأمین منابع مالی، بیاعتمادی به بخش غیردولتی و عدم امکان و یا اهتمام برای اجرای قوانین و مصوبات موجود از جمله مواد ۱۳ و ۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله موانع ناکارآمدی مصرف منابع در آموزشوپرورش است.
@npps_ir
🔴 در حال حاضر نظام آموزشی کشور با مشکلات زیر مواجه است:
🔸 ضعف مشارکت در اداره آموزشوپرورش و ضعف در مردمی کردن آموزشوپرورش
🔸 کسری مداوم بودجه و مطالبات فرهنگیان
🔸 فقدان انسجام بین برنامهریزی توسعه با برنامهریزی آموزشی، درسی و نیروی انسانی
🔸 عدم نگرش نظاممند به منابع انسانی، در تأمین، تربیت، نگهداشت و حفظ منزلت اجتماعی معلمان و ارتقای علمی و حرفهای آنان
🔸 عدم اجرای کامل قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور
🔸 فقدان پوشش تحصیلی در آموزش عالی در راستای تحقق عدالت آموزشی
🔸 عدم تبعیت از شیوه بودجهریزی علمی و عملیاتی و عدم همخوانی و هماهنگی بودجه آموزشوپرورش با مأموریتها و حجم و اندازه آن
🔸 کمتوجهی به آموزشهای فنی و حرفهای علیرغم نقش مؤثر آن در توسعه، اشتغال و عدالت اجتماعی
🔸 کاهش بهرهوری، ضعف در تصمیمگیری، کندی در اجرا در سطوح ستاد و صف بهویژه در مدرسه، ممانعت از رشد خلاقیت به لحاظ تمرکز در آموزشوپرورش
🔸 عدم حاکمیت سیاست واحد بر نهادهایی که به نحوی با موضوع تعلیم و تربیت در ارتباط هستند
🔸 فقدان استانداردهای علمی و آموزشی در ارکان نظام آموزشی از تجهیزات تا ابزار آموزشی و کمک آموزشی.
🔸 فرسوده و ناایمن بودن بخشی از ساختمانها بهخصوص در تهران و برخی از کلانشهرها
🔸نارسا بودن نظام مشاوره و نظام هدایت تحصیلی دانشآموزان.
@npps_ir
🔵 تحلیلهای اقتصادی نشانگر آن است که دانش و فناوری نقشی اساسی در رشد و توسعه کشورهایی نظیر کره، تایوان، سنگاپور و هنگکنگ داشته است.
🔵 اقتصادهای در حال توسعهای نظیر برزیل، مالزی، چین و هند نیز همپای کشورهای تازه صنعتی شده نظیر کره و کشورهای توسعهیافتهای نظیر ژاپن حجم صادرات فناوریهای پیشرفته خود را طی دو دهه گذشته به طور مستمر افزایش دادهاند.
🔵 جدیدترین گزارش شاخصهای علوم و مهندسی که توسط بنیاد ملی علوم آمریکا منتشر شده است نشان میدهد در سال ۲۰۱۲ از تولید ناخالص داخلی ۲۷ درصد به خدمات دانشبنیان (نظیر خدمات کسب و کار، مالی و ارتباطات) و صنایع مبتنی بر فناوریهای پیشرفته (نظیر هوافضا و دارو) اختصاص داشته است. البته در اقتصادهای توسعهیافتهای نظیر آمریکا سهم این خدمات و صنایع به ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی هم میرسد.
✅ متن کامل مقاله در INSTANT VIEW ⬇️
https://goo.gl/aPZtdk
@EmadibaygiGleam