شناسهٔ خبر: ۴۰۵۹۸۴۰ – سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ – ۱۴:۱۶/ دانش و فناوری > علم و دانش/ خبرگزاری مهر

وحید احمدی از ارتقای ۱۷ پله ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پراستناد کشور در سال های اخیر خبر داد و گفت: تعداد مقالات برتر ایران در سال ۲۰۱۶ به ۳۷۵ مقاله رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، وحید احمدی در نشست خبری با عنوان ارائه گزارش وضعیت علمی، فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت:طبق گزارش ۲۰۱۷ شاخص جهانی نوآوری در حالی منتشر شده است که ایران رتبه ۷۵ را در سال ۲۰۱۷ از بین ۱۲۷ کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در نظام رتبه بندی لایدن تعداد دانشگاه های برتر ایران در دنیا در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۸ است، اظهار داشت: تعداد دانشگاه های برتر ایران در دنیا در نظام رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۱۷ برابر با پنج دانشگاه است.

احمدی گفت: تعداد دانشمندان ایرانی در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا در سال ۲۰۱۶ به ۲۰۸ دانشمند از ۱۷۳ دانشمند در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: رتبه علمی کشور از نظر تولید مقالات علمی در ISI و اسکوپوس در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۶ رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات چاپ شده در پایگاه های معتبر بین المللی در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵۰ هزار مقاله رسیده است، اظهار داشت: درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا مطابق پایگاه ISI و اسکوپوس ۱.۹۷ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

احمدی با بیان اینکه تعداد مقالات برتر ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا در ISI در سال ۲۰۱۶ به ۳۷۵ مقاله رسیده است، تصریح کرد: ایران از نظر تولید مقالات داغ و پراستناد ارتقای ۱۷ پله ای رتبه کیفیت را در سال های اخیر تجربه کرده است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ ایران رشد قابل ملاحظه ای از نظر ثبت مدارک علمی در پایگاه ISI داشته است به طوری که رشد مدارک ثبت شده علمی ایران در سال ۲۰۱۲ هفت درصد گزارش شده و این رشد در سال ۲۰۱۶ بیست درصد بوده است؛ در حالی که متوسط رشد مدارک علمی در این سال ۶ درصد گزارش شده است.

احمدی با بیان اینکه ایران رتبه یک از نظر شتاب علمی در رشد تولید مقالات علمی داشته است، گفت: این رتبه در میان ۲۵ کشور برتر علمی دنیا به دست آمده است.

وی تاکید کرد: مطابق اعلام پایگاه ISI ایران در پنج سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای از نظر تولید مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول دنیا داشته است به طوری که این تعداد از ۶ هزار و ۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۸ هزار و ۲۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به رتبه تولید مقالات علمی در رشته های مهم دانشگاهی در اسکوپوس اشاره کرد: رشته مهندسی اقیانوس با کسب رتبه نهم ۹ پله ارتقا؛ رشته مهندسی هوافضا با کسب رتبه ۱۱، شش پله ارتقا؛ رشته مهندسی انرژی با کسب رتبه ۵، چهار پله ارتقا؛ مهندسی عمران با کسب رتبه ۹، چهار پله ارتقا؛ رشته مهندسی شیمی با کسب رتبه ۵، سه پله ارتقا و رشته مهندسی صنایع با کسب رتبه ۱۲، سه پله ارتقا نسبت به سال ۲۰۱۱ و در دولت یازدهم داشته اند.

وی با اشاره به همکاری های علمی و بین المللی ایران در زمینه تولید مقالات علمی کشور گفت: سهم دیپلماسی علمی از کل تولید مقالات علمی کشور که با مشارکت دانشمندان خارجی انجام شده در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۲ درصد است. در صورتی که در سال ۲۰۱۲ این میزان برابر با ۱۸ درصد بوده است.

احمدی اظهار داشت: رتبه جهانی تولید مقالات در نانوفناوری و علوم و فیزیک هسته ای از نظر تعداد مقالات در سال ۲۰۱۶ برابر با رتبه ۵ است.

وی اظهار داشت: با بررسی انجام شده در پایگاه جهانی ISI سهم وزارت علوم در تولید مقالات علمی ایران در آن پایگاه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به میزان ۵۶ درصد، سهم وزارت بهداشت ۲۷ درصد و سهم دانشگاه آزاد حدود ۱۹ درصد بوده است که حدود ۲ درصد مقالات در سه دستگاه همپوشانی داشته اند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به وضعیت فناوری کشور در چهار سال اخیر و سهم هر یک از نهادهای آموزش عالی از مقالات مشترک با دانشمندان خارجی مطابق گزارش ISI خاطرنشان کرد: از کل مجموع مقالات مشترک با دانشمندان خارجی حدود ۶۲ درصد متعلق به وزارت علوم، ۲۰ درصد متعلق به وزارت بهداشت و ۱۸ درصد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است؛ تعداد مقالات مشترک با دانشمندان خارجی در سال ۲۰۱۴ برابر با ۷۲.۶۸ و در سال ۲۰۱۵ برابر ۸۶.۲۷ بوده است.

وی با اشاره به تعداد پارک های علم و فناوری و مرکز رشد و افزایش آنها طی چهار سال اخیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد ولی هزار و ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.

احمدی با بیان اینکه تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۹۵ برابر با ۴ هزار و ۵۵۶ واحد بوده و این در حالی است که در سال ۹۲ سه هزار و ۴۰۰ واحد فناور در پارک ها وجود داشته اند.

احمدی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در پارک های علم و فناوری اظهار کرد: طبق گزارش های واصله تا تاریخ ۳۰ مرداد ۹۵ تعداد اشتغال ایجاد شده نسبت به سال ۲۰۱۲ هجده هزار نفر رشد داشته؛ در سال های ۲۰۱۶ تعداد اشتغال زایشی و پایدار ایجاد شده در پارک ها و مراکز رشد حدود ۳۰ هزار نفر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم تقویت کیفیت محصولات فناورانه و افزایش صادرات آن بوده است که خوشبختانه در سه سال اخیر بیش از ۵۱۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در محدوده سال های ۹۲ تا ۹۵ رشد تعداد فناوری های خلق شده در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری حدود چهار برابر شده است، خاطرنشان کرد: تعداد فناوری های مهم خلق شده در این پارک ها در سال ۹۵ نزدیک به سه هزار فناوری بوده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ هزار و ۲۲۸ ایده به محصول تبدیل شده که در عین حال تجاری سازی شده اند اظهار داشت: تعداد ایده های تبدیل شده به محصول در پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری برابر با دو هزار و ۴۶۰ بوده است.

به گفته وی تا پایان سال ۹۵، تعداد ۴۶۹ ثبت اختراع در پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری داشته ایم.

احمدی با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۹ ثبت اختراع داخلی و خارجی ثبت شده در WIPO داشته ایم خاطرنشان کرد: تعداد مراکز کارافرین و نوآوری در کلیه مراکز آموزش و فناوری دولتی تا پایان سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۳۰ مرکز بوده است.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی دولت یازدهم در حوزه علم و فناوری توسعه مناطق ویژه علم و فناوری بوده است که خوشبختانه در پنج استان خراسان رضوی، اصفهان، یزد، بوشهر و آذربایجان شرقی این مناطق شکل گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تعداد انجمن های علمی کشور وابسته به وزارت علوم تا پایان تیر ماه ۹۶ برابر با ۳۵۸ انجمن بوده است، گفت: موسسات پژوهشی دارای مجوز اصولی-قطعی و آزمایشی تاکنون برابر با ۶۸۸ موسسه بوده است.

وی تاکید کرد: تعداد هزار و ۹۴ نشریه پژوهشی و ۱۵۰ نشریه ترویجی تا پایان سال ۹۶ منتشر شده اند.

احمدی با تاکید بر اینکه تعداد آزمایشگاه های مرکزی در مراکز آموزش عالی تاکنون برابر با ۱۳۱ مرکز بوده است، گفت: یکی از اقدامات موثر وزارت علوم شناسایی و شناسنامه دار کردن آزمایشگاه های علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری بوده است به طوری که در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۲ هزار و ۵۹۴ آزمایشگاه در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی شناسایی شده است.

وی با اشاره به وضعیت طرح های کلان اظهار داشت: در ابتدای سال ۸۹، ۴۷ پروژه به تصویب رسیده که از این تعداد ۱۳ طرح به علل مختلف و همچنین نداشتن متقاضی منتفی شدند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه طرح های کلان نیاز به اعتبارات زیادی دارند، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۲ طرح از ۳۴ طرح کلان هم راستای اقتصاد مقاومتی هستند که مابقی آنها تعیین تکلیف شدند که به تازگی دو طرح نیز مختومه اعلام شده است.