سرزعیم پیرامون انحصار در حرفه‌های مختلف در کشور گفت: یک عده در هر حرفه‌ای مانند وکالت، پزشکی و … درآمد غیرمتعارفی دارند. این درآمد غیرمتعارف، خود به معنای ایجاد انحصار است. نکته دیگر این که همین افراد نقش تنظیم‌گر بازار را ایفا می‌کنند. به‌ طوری‌ که شدت رقابت در بازار را در دست دارند و لذا این غلط است. نباید تنظیم‌گری عرضه را به خود عرضه کننده داد چون فقط به منافع خودش توجه می­‌کند.

به گزارش عیارآنلاین، سرزعیم معاون سابق امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون انحصار در حرفه وکالت گفت: انحصار یک پدیده­ای است که هر صنف تمایل دارد برای کسب منافع بیشتر آن را برای خود ایجاد کند با این وجود که در آخر، انحصار سبب زیان برای جامعه خواهد شد.

این اقصاددان در ادامه اذعان داشت: در ایجاد انحصار، دو گروه دچار زیان می‌شوند. اولین گروه، خود جامعه است. برای اثبات این مدعا این‌گونه فرض کنید که با انحصار ایجادشده در حرفه وکالت هر چه قدر خدمات حقوقی افزایش قیمت داشته باشد متقاضی مجبور است برای به سرانجام رسیدن کار خود، آن را بپردازد. گروه دوم که به‌عنوان بازنده­ی دوم در ایجاد انحصار شناخته می‌شوند، جامعه حقوق خواندگان هستند چراکه مجوز فعالیت حقوقی را پیدا نمی­‌کنند زیرا اجازه ورود به این حرفه از آن‌ها سلب شده است.

وی همچنین گفت: بنابراین انحصار به‌طورکلی دو جنبه دارد، جنبه‌ای که به‌واسطه‌ی آن عده‌ای به کسب منفعت می‌پردازند و عده‌ای دیگر از این انحصار متضرر و از حقوق خود محروم شده‌اند.

سرزعیم پیرامون انحصار در حرفه‌های مختلف در کشور گفت: اما متأسفانه این اتفاق را در بسیاری از موارد در کشور شاهد هستیم. چنانچه اگر مشاهده کنید یک عده در هر حرفه‌ای مانند وکالت، پزشکی، مهندسی درآمد غیرمتعارفی دارند. این درآمد غیرمتعارف، خود به معنای ایجاد انحصار است. نکته دیگری که باید توجه داشت این است که همین افراد نقش تنظیم‌گر بازار را ایفا می‌کنند به‌طوری‌که شدت رقابت در بازار را در دست دارند و لذا این غلط است. نباید اجازه تنظیم­‌گری عرضه را به خود عرضه کننده داد چون فقط به منافع خودش نگاه می­کند.

این اقتصاددان با اشاره به این نکته که وکلا معتقدند علت عدم رجوع به آن‌ها اجباری نبودن وکالت است درصورتی‌که اقتصاددان‌ها هزینه‌های بالای وکالت را به‌عنوان عامل اصلی این رویداد برشمرده‌اند، گفت: هم هزینه و هم فرهنگ عواملی تأثیر گذار بر میزان مراجعه مردم به وکلا هستند. اگر نرخ‌­ها بیش‌ازحد بالا باشد مردم مراجعه نمی­کنند چراکه مراجعه به وکیل برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه مطرح کرد: گاهی اوقات مشاهده‌شده است در بعضی موارد آن‌قدر حق‌الزحمه‌ها بالا بوده که بسیاری از مردم به هیچ وجه نتوانسته‌اند پول درخواستی وکیل را تامین کنند.

سرزعیم پیرامون فرهنگ سازی رجوع به وکیل در کشورهای خارجی گفت: در کشور­های خارجی برای فرهنگ‌سازی در رسانه‌های خود، دادگاه را نشان می‌دهند و به مخاطب این‌گونه القا می­کنند که ما یک نقطه کانونی داریم و آن‌هم قوه است. لذا مخاطبین به دنبال افزایش آگاهی خود پیرامون مسئله‌های حقوقی می‌روند و کم کم به این نتیجه می‌رسد که چه‌کارهایی را میتوانند انجام دهد و چه‌کارهایی را نمی‌توانند.

http://ayaronline.ir/1397/06/282653.html