‍ تتلوی میلیونی: دیوانه بی ریا
مجتبی عمادی

?سال ۹۶ که ملاقات تتلو با یکی از نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد، پس از سال ها دوباره توجه مرا به خود جلب کرد. در دوران دانشجویی، یکی دو ترانه ای از وی را شنیده بودم؛ اما علاقه ای به آن نشان ندادم و عملا #تتلو از خاطرم رفته بود. از بعد از انتخابات مذکور نیز، بار دیگری که نام #تتلو به گوشم رسید؛ بعد از کنسرت وی در گرجستان بود که به علت هنجارشکنی وی در آن کنسرت، موجب اعتراض مردم شده بود. امسال نیز، لینکی در اینستاگرام برایم ارسال شد که به درخواست #تتلو، طرفدارانش برای خواندن ترانه جدید وی بیش از هفده میلیون کامنت در صفحه اینستاگرامی وی گذاشته بودند. ورای کاملا واقعی بودن این تعداد، بزرگی عدد توجهم را جلب کرد. لذا در اینستاگرام، برخی از ویدئوهای وی را چک کردم.
? آنچه که یافتم، جوانی بود با خالکوبی های گسترده، ورزشکار و ناسزاگوی درشت گو. محتوای برخی ترانه هایش که در همان صفحه بود، نیز برایم جذابیتی نداشت. در هر حال دوست داشتم علت گرایش برخی از جوانان ایرانی را به وی بدانم.
? در کلاس های ترم جاری، دقایق پایانی کلاس را به نظرخواهی از دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس اختصاص دادم. خلاصه نظرهای آنان در مورد #تتلو به شرح زیر بود: متفاوت و ساختارشکن؛ صاف، صادق و بی ریا؛ غیر قابل پیش بینی؛ فاقد چارچوب مشخص؛ پر حاشیه؛ شناخت دقیق بازار؛ ارائه دهنده الگوی جدید زندگی؛ نابغه قابل ترحم؛ و نمادی از تمام جوانان شکست خورده.
?همانچه که هست را زندگی کردن، حتی به قیمت شکستن تمامی ساختارها و نُرم های جامعه ایرانی، وجه مشترک سخن دانشجویان بود. گویی #ریاکاری امثال #خاوری ها و #ایروانی ها در غارتگری جامعه ایرانی چنانکه #شفیعی‌کدکنی به زیبایی سروده است “آه از این قوم ریایی که درین شهر دو روی//روزها شحنه و شب ، باده فروشند همه”،بخشی از جوانان را به سوی نمادی سوق داده است که می خواهد به عریان ترین شکل ممکن، ظاهر و باطن یکی باشد؛ چه با نُرم های جامعه بخواند چه نخواند. اینکه برخی جوانان او را نماد شکست های خود در زندگی به علت مقصر دانستنِ جامعه می دانند و در قالب او زندگی می کنند به طوریکه او را تحسین می کنند چون کارهایی را که اینان نمی توانند انجام دهند، او انجام می دهد؛ نیازمند توجه جدی است.
?در فقدان جدی آموزش مبتنی بر مهارت جهت کسب درآمد در #آموزش‌و‌پرورش و #آموزش‌عالی؛ نامناسب بودن جدی فضای #کسب‌و‌کار با وجود انواع #رانت ها، #انحصار ها و اخذ مجوزهای زاید؛ ضعف جدی #نهادی؛ فقدان #شفافیت مالی افراد و سازمانها و فاصله جدی نظر تا عمل منجمله در عرصه #شایسته‌سالاری تا #بومی‌گزینی، با بخشی از جوانانی رو به رو خواهیم بود که به شدت احساس #تبعیض می کنند و برای رهایی از درد و رنج ناشی از آن به #تتلو هایی پناه می برند که آنها را نیز از خود و #نماد خود می دانند.
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi