حاج قاسم!
مجتبی عمادی
?از صبح جمعه که خبر ترور و شهادت #حاج_قاسم_سلیمانی را به دستور ترامپ شنیدم تا اکنون، شبکه های مختلف خبری و اجتماعی به خصوص توئیتر را جهت بررسی واکنش ها به این واقعه که رضا نصری به درستی آن را “نهم سپتامبر ایران” خوانده است، دنبال نموده ام. در واقع، جمعه که به خصوص مشغول پاسخگویی به توئیت های پمپئو و ترامپ به عنوان یک ایرانی بودم، به آنان پیشنهاد می کردم که حتما مراسم تشییع را ببینند. از شنبه که این مراسم برای سردار دلها و ابو مهدی مهندس که در جنگ تحمیلی در سپاه بدر در طرف ایران و علیه بعثی ها جنگیده است در عراق آغاز شد تا امروز که در مشهد جریان دارد تا سه شنبه که در کرمان با مراسم خاکسپاری به پایان خواهد رسید، آنان حتی در بهترین سناریو هم فکر نمی کردند که ترور حاج قاسم چنین شور عظیمی ایجاد کند. تقریبا تمام ایرانیان از محسن کدیور، عطااله مهاجرانی، محمود دولت آبادی بگیرید تا سایر ایرانیان خارج نشین چون اردشیر زاهدی تا کلیه جناح ها و جریانهای سیاسی منجمله نهضت آزادی، برای سردار دلها پیام و نوشته منتشر کردند (در اینستاگرام (emadibaygi)بخشی را به اشتراک گذاشته ام). تنها فارسی زبانانی که خوشحال بودند امثال کارمندان راشد اینترنشنال، من و تو، بی‌بی‌سی و منافقین بودند؛ که البته جای تعجب ندارد!
?پیام فضلی نژاد که همواره تلاش می کنم تا برنامه #شوکران او را ببینم، نوشته است: “‏می‌توان نه تنها ‎#سرهنگ، بلکه سپهبد بود، اما ‎#حقوق‌دان نیز بود و به جمع میان حقوق مردم، آزادی و امنیت پرداخت. گشودگی و ‎#جامعیت شخصیت شهید چنان بود که به هیچ یک از جریان‌های سیاسی اجازه مصادره خود را نداد.‏ برخلاف اغلب ‎#حکمرانان ما که ‎#حقوق_مردم را زیر پا می‌گذارند، سپهبد شهید چه در اوج جنگ و چه در زمان ثبات، باور داشت که باید «تکثر سلایق» و «حق دیگری» را به رسمیت شناخت. بنابراین، اگر حقوق مردم و ‎#دگراندیشان را پاس بدارید، آن‌ها نیز حق شما را ادا خواهند کرد.”
?در منابع انگلیسی زبان خواندم که ترامپ به مانند دستور حمله موشکی به سوریه و هنگامه‌ی انجام آن که در مجموعه تفریحی خود در فلوریدا و مهمانی شام با رئیس جمهور چین بود، از میان گزینه های مختلفی که در آنجا و در جریان گذراندن تعطیلات سال نو میلادی برای پاسخ به ایران مشاورانش آماده کرده بودند؛ ترور و شهادت حاج قاسم را انتخاب کرد؛ گزینه ای که به بوش پسر و اوباما هم ارائه شده بود اما به علت پیامدهایش نپذیرفته بودند. می دانید که ترامپ یک بیمار شناخته شده روانی است که خودشیفتگی عیان‌ترین بخش آن است و ‏در پنجم دسامبر سال ۲۰۱۹، ۳۵۰ متخصص روان پزشک به کنگره آمریکا هشدار دادند که: “استیضاح دونالد ترامپ خودشیفته میتواند پیامدهای فاجعه باری بدنبال داشته باشد و او را به واکنشهای خطرناکی سوق دهد”.(https://www.instagram.com/p/B67uFL-nWKr/?igshid=i1xdl88bs3cr)
بعلاوه، در کوران رقابت های انتخاباتی آمریکا اوباما گفت: “این فرد (ترامپ) از لحاظ روانی برای جایگاه فرمانده کل قوا نامناسب است و ویژگی لازم را برای اینکه رئیس جمهور باشد دارا نیست.” مورگان فریمن-بازیگر معروف- امروز در توئیتی با برشمردن صفات تروریست، ریاکار، خانم‌باز، دروغگو، نژادپرست و جنایتکار برای ترامپ، نوشت که ترامپ رئیس جمهور وی نیست. البته نظام سیاسی دو حزبی آمریکا باعث شده است که جمهوری خواهان برای حفظ این جایگاه مهم، از استیضاح ترامپ علیرغم واقعه #اکراین‌گیت صرف نظر کنند؛ پس در واقعه ترور و شهادت حاج قاسم، تنها ترامپ مسئول نیست، حزب جمهوری خواه هم مسئول است.
?بر خلاف نظر برخی که با برشمردن مواردی چون قدرت نظامی آمریکا و دور بودن جغرافیایی آن از ایران، از رهبر و سایر تصمیم گیران می خواهند که پاسخی به این عمل آشکار تروریستی آمریکا ندهند، معتقدم چنانکه که سان‌تزو در کتاب هنر جنگ نوشته است بایستی چنان جواب مناسب و در خوری به ترامپ و آمریکایی ها در حالیکه پل طلایی برای فرار آنها تدارک دیده ایم بدهیم که در عین مدنظر داشتن ویژگی های ارتش آمریکا و کشور آمریکا، حداقل آسیب به کشور و مردم وارد شود؛ چنانکه حاج قاسم در این سالیان برای مردم، کشور و منطقه به انجام رساند. جالب است بگویم که هر چه ترامپ و پمپئو تلاش کردند تا واقعه شهادت حاج قاسم را با عملیات بر علیه بن لادن و البغدادی پیوند بزنند، نتوانستند!
?در هر حال سردار دلها رفته و نهم سپتامبر ایران رخ داده است؛ ما البته بر خلاف آمریکا که با لشکرکشی به افغانستان و عراق و کشتن انسانهای بیگناه و خرج تریلیونها دلار چون جنگ ویتنام شکست مفتضحانه ای را متحمل گردیدند؛ به نهم سپتامبر خود واکنش نشان نمی دهیم؛ جواب ما، جوابی درخور خواهد بود که باعث سربلندی در گام دوم خواهد شد؛ اینگونه خون حاج قاسم همچون امام به شهادت رسیده اش در کربلا به ثمر خواهد نشست.
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi