داده، قدرت است، چون ناهار مجانی وجود ندارد!
مجتبی عمادی

?علیرغم آنکه دستکم اعضای موثر #دولت_ترامپ، مانند خودش دروغگو و #تروریست و #نژادپرست هستند؛ اما آنجا که منافعشان ایجاب می‌کند، راست هم می‌گویند. البته دروغگویی خاص سیاستمداران حاضر منجمله سیاستمداران فعلی آمریکا نیست؛ چنانکه رابرت گرین در کتاب ۴۸ قانون قدرت (ترجمه فارسی‌اش متاسفانه ناقص و نارساست- https://www.amazon.com/48-Laws-Power-Robert-Greene/dp/0140280197)و رابرت کارو در چهارگانه مربوط به لیندون جانسون-رئیس جمهور آمریکا پس از کندی-(https://www.robertcaro.com/the-books/) به روشنی آن را بیان کرده‌اند. در هرحال، به نظرم یکی از آن موارد راستگویی که حقایق تایید‌کننده هم برای آن وجود دارد، نحوه استفاده و دسترسی به #داده است که دولت ترامپ و #پمپئو که او را #گوبلز زنده و تجسم واقعی #گوبلزیسم در قرن بیست و یک می‌دانم بر آن به صریح‌ترین شکل ممکن دست گذاشته‌اند چنانکه پیامرسانهای چینی فعال در آمریکا منجمله #تیک_تاک را با اجبار به یک شرکت آمریکایی واگذار کردند؛ شرکت #هوآوی را از پروژه #اینترنت_پنج_جی در اروپای غربی منجمله بریتانیا کنار گذاشتند و در آخرین مورد دیروز توئیتر بیش از صد حساب کاربری ایرانی را ظاهرا به علت گزارش #اف_بی_آی به ظن تاثیرگذاری بر #انتخابات ریاست جمهوری در #آمریکا حذف کرد.
?اکنون و در عصر #چهارم_انقلاب_صنعتی و سپیده‌دم #انقلاب_پنجم_صنعتی، آنکه به داده در مقیاس وسیع دسترسی دارد، برنده رقابت میان کشورها/ملتها و ابرقدرت خواهد بود. به عبارتی، داده درونداد لازم برای اعمال #قدرت_نرم را به بهترین شکل فراهم می‌کند: آنچه می‌اندیشیم، آنچه دوست داریم، دغدغه‌هایمان، حساسیت‌هایمان، شادی‌هایمان، دوستانمان و بسیاری موارد دیگر را مجانی تقدیم می‌کنیم! تازه من به #جاسوسی دروبین و میکروفن موبایلها و تبلتها و لپ تاپها کاری ندارم(https://www.reuters.com/article/us-usa-nsa-spying-idUSKBN25T3CK)؛ چنانکه خوانده‌ام به راحتی این ابزارها توسط سازمانهای جاسوسی یا افراد وارد، قابلیت فعالسازی دارند. پس حتی، همین داده‌هایی که ما به راحتی در #فیسبوک، #اینستاگرام، #توئیتر و حتی وب‌گردی در #گوگل در اختیار این شرکتها می‌گذاریم به شدت ارزشمند هستند.
?تا به حال دقت کرده‌اید که چرا این شرکتها آمریکایی هستند؟ چرا این حجم از خدمات #مجانی هستند؟ آیا واقعا ظهور این شرکتها فقط به خاطر فضای #اجتماعی_اقتصادی_فرهنگی آمریکاست؟ چنانکه مطالعاتم در حوزه #کارآفرینی نشان می‌دهد، بدون حمایت مستقیم و غیرمستقیم دولت آمریکا نمی‌توانستیم شاهد ظهور و حضور این شرکتها باشیم. به این موضوع کاری ندارم که به علت #ترس_از_فناوری(تکنوفوبیا) در ایران، با هر فناوری جدیدی مانند دستگاه ویدئو در دهه شصت و گیرنده ماهواره در دهه هفتاد برخورد کرده‌ایم؛ اما واقعا #فضای_مجازی و داده‌های موجود در آن و آنکه بدانها دسترسی دارد کاملا متفاوت از ویدئو و ماهواره است، بسیار مهم است و عامل اصلی اعمال قدرت و اراده دارنده بر ندارندگان حتی موثرتر و قدرتمندتر از #قدرت_نظامی است. واقعا #شورای_عالی_فضای_مجازی، شورای مهمی است؛ البته به شرط آنکه نام آن به جای گره خوردن با #فیلترینگ، با #خلاقیت و سیاستگزاری موثر، هوشمندانه، جامع و فعال که به خلق شرکتهایی چون گوگل و فیسبوک ایرانی بینجامد، قرین گردد.
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi