سوریه‌شدگی/لیبی‌شدگی ایران، رویایی که در ذهن طراحان به واقعیت پیوسته است!
مجتبی عمادی
?چنانکه قبلا نوشته بودم به‌هم‌پیوستگی و هم‌شنوایی در شبکه‌های زیستی و اجتماعی وجود دارد. به بیان ساده، کلیه اجزای یک اکوسیستم و اکوسیستمهای مختلف به یکدیگر پیوسته و به نوعی هم‌شنوایی دارند. در عرصه اجتماعی- سیاسی هم، تصمیمات سیاستمداران مختلف داخلی و خارجی بر سرنوشت کلی جوامع مختلف تاثیر می‌گذارد، به خصوص اگر آن کشور دست بالایی در مناسبات جهانی داشته باشد.
?آتش‌سوزی‌های مختلف در مناطق مختلف کشور چنانکه به طور ضمنی در نوشته‌های اندیشکده‌های آمریکایی و برخی رسانه‌های اسرائیلی دیده می‌شود، حاصل استراتژی جدید نتانیاهو برای تعبیر رویای سوریه‌شدگی/لیبی‌شدگی ایران است. دشمنان/رقبای اسرائیل یا مانند سوریه/لیبی شده‌اند یا مانند عربستان/امارات تغییر فاز آشکار داده‌اند و به متحدان آن تبدیل شده‌اند. اکنون، تنها سد جدی باقی‌مانده ایران است.
?به خاطر دارم هنگامیکه بهار عربی آغاز شده بود، فردی را به دانشگاه شهرکرد دعوت کرده بودند. عنوان اصلی جلسه و نام مدعو را به خاطر ندارم، اما دقیق به خاطر می‌آورم که از وی پرسیدم وضعیت سوریه چه خواهد شد و او با قطعیت گفت که در سوریه خبری نخواهد شد. چند ماه گذشت و با جرقه‌ای ناآرامی، اغتشاش و نهایت جنگ داخلی در سوریه آغاز شد که تاکنون ادامه دارد. اولین امیدواریم اینست که چنین تحلیلگرانی از مراکز اصلی تصمیم‌گیری به دور باشند.
?آنچه در دهه گذشته از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در کشورهای #غرب_آسیا و شمال آفریقا رخ داده است؛ به همراه آنچه در دهه پایانی قرن بیستم و اوایل قرن ۲۱ بر عراق به رهبری صدام حسین رفت به روشنی نشان می‌دهد که استراتژی اصلی رقبا/دشمنان به خصوص آمریکا و اسرائیل در قبال ایران در ابتدا الگوی عراق بعثی بود؛ اما با توجه به مقاومت فعال به ویژه به سوریه‌شدگی تغییر مسیر داده است. به ناآرامی اخیر بهبهان دقت کنیم. علت اصلی این تغییر مسیر، بی‌ثباتی اقتصاد کلان است که نوک کوه یخ آن، کاهش پیوسته ارزش پول ملی است. سرنوشت عراق، سوریه و لیبی (عسل) تلخ است؛ شدیدا تلخ است؛ تعداد زیادی کشته، مهاجر و از بین رفتن بسیاری از زیرساختهای کشورهای عسل.
?نتانیاهو در داخل اسرائیل به مانند ترامپ در آمریکا با مشکل جدی در انتخابات روبه‌رو است؛ به طوریکه اگر اشتباه نکنم انتخابات اسرائیل که چند بار برگزار شده است فقط به تشکیل دولتی نااستوار انجامیده است و در آخرین مورد نتانیاهو مجبور شده است با رقیب اصلی‌اش-بنی گانتز- جهت تشکیل دولتی شکننده به توافق برسد. کرونا هم عرصه را به شدت بر ترامپ تنگ کرده است و نظرسنجی‌ها نشانگر پیشتازی بایدن است به طوریکه حتی نتانیاهو هم دیگر شانسی جدی برای پیروزی ترامپ قائل نیست. چنین شرایطی به شدت برای ایندو سیاستمدار متعهد به اصول ماکیاولی، سخت است و لذا به دنبال مفری جهت تبدیل شکست به پیروزی هستند. آنچه که نتانیاهو با توجه به حضور ترامپ در کاخ سفید برگزیده است، سوریه‌لیبی‌شدگی ایران است: ترکیبی از ناآرامی‌ها/جنگ داخلی به همراه مداخله نظامی محدود آمریکا/ناتو. سوریه‌لیبی‌شدگی یعنی به سادگی بیست سال بعد و پس از تحولات مختلف و جان دادن چندصد هزار نفر و آواره شدن چند میلیون نفر در بهترین حالت در همین نقطه فعلی باشیم. امیدواری دومم این است که به مانند رسوایی ترور هدفمند مشعل در اردن در اواخر قرن بیستم، اینبار نیز نتانیاهو با شکست دیگری رو‌به‌رو شود.
?چنانکه نوشته‌ام پاسخ مناسب به استراتژی فعلی رقبا/دشمنان که ما را وارد جنگ چند بعدی نموده‌اند نیازمند یک اتاق جنگ است که با یک استراتژی جامع و به‌روزشونده بر مبنای دورندادهای لحظه‌ای خوابی را که آنان بر اساس بی‌ثباتی اقتصاد کلان ایران به واقعیت پیوسته می‌دانند به یک کابوس برایشان تبدیل کند. قدرت سخت در این شرایط فقط بخشی از جواب به دشمنان/رقبا خواهد بود. بخشی دیگر، قدرت نرم است که جز اصلی آن مردم هستند. مردم جامعه نیز در دهکهای مختلفی هستند. تقریبا پنج دهک پایین در شرایط سختی از حیث اقتصادی-معیشتی-رفاهی به سر می‌برند. آنان نیازمند توجه جدی هستند. آن کارتهای ملی جدید بلا استفاده را برای تعیین #تقید_مکانی_زمانی افراد جامعه استفاده کنید؛ عزیزان بجنید چون رقبا/دشمنان ۲۴/۷ مشغول تلاش و کوشش هستند تا رویایشان را به واقعیت تبدیل کنند.
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi