مجتبی عمادی
@EmadibaygiGleam
?نمی دانم چرا، اما نحوه پاسخگویی اضطراری و امدادرسانی به بخش های سیل زده گلستان-مازندران مرا به یاد نحوه مواجه با ویرانه های حاصل از طوفان کاترینا توسط دولت جورج بوش پسر در نئواورلئان آمریکا در سال ۲۰۰۵ انداخت (https://www.tabnak.ir/fa/news/12978/نمره-بوش-در-مقابله-با-بلاياي-طبيعي-آمريكا). البته میزان شدت فاجعه نئواورلئان با سیل گلستان-مازندران به مقایسه فیل و فنجان می ماند؛ اما در آن زمان بوش در تعطیلات ماهانه اش در تگزاس بود و با تاخیری پنج روزه از شهر بازدید نمود. بعلاوه، نحوه کنترل و حل نشدن سریع بحران، منجر به انتقادهای فراوانی به وی شد؛ به طوریکه ۶۰ درصد از مردم آمریکا عملکرد بوش پسر را غیر مثبت ارزیابی نمودند.
?نوروز، جشنی باستانی در حوزه تمدنی ایران است که اقوام متنوعی آن را جشن می گیرند از هندوستان تا ترکیه. بعلاوه با توجه به تعطیلات سال نو در روزهای ابتدایی فروردین و تعطیلات ۱۲ و ۱۳ فروردین، عملا دو هفته کشور در خلسه ای شیرین فرو می رود. بروز حادثه در چنین موقعی از سال به شدت برهم زننده آن خلسه شیرین است. این خلسه شیرین، اما برای مسئولان که می بایست همواره خدمت رسان مردم باشند، به شدت ناسودمند است.
?طبق اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی، رئیس دولت در سفر تفریحی قشم است؛ از وزرا تا امروز سوم فروردین خبری نبود؛ استاندار گلستان هم در سفر خارجی است.
?اولین نکته آن است که در آمریکا می دانند که مسئولان از رئیس جمهور تا وزرا و فرمانداران ایالتی کجا به تعطیلات رفته اند، اما ما در ایران نمی دانیم آنها به کجا رفته اند مگر آنکه منابعی آن را اعلام کنند. بالاخره مردم محرمند یا خیر؟ پرده پوشی برای چیست؟
?دومین نکته آن است که براساس همان اطلاعات ارائه شده در شبکه های اجتماعی، استاندار فعلی گلستان در یک سالی که استاندار بوده است، برای انتخاب شدن به عنوان شهردار تهران نیز اقدام نموده است. از زمان خالی شدن پست معاونت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی نیز، استاندار فعلی مشغول رایزنی برای تصاحب آن پست بوده است و گویا پس از برگشت از سفر، تشنگی خدمت به مردم را در وزارتخانه دیگری بر عهده خواهد گرفت (سوگلی گرایی). جالب است که گویا فردی که اکنون وزیر وزرش و جوانان است و در سال ۱۳۸۳ و در برف سنگین گیلان اعلام می کرد وضع عادی است اصلا در گیلان نبوده است!
? سومین نکته آن است که استاندار فعلی در زمان شهردار بودن قالیباف در تهران، یکی از معاونان وی بوده است (https://fa.m.wikipedia.org/wiki/سید_مناف_هاشمی). اینکه این فرد چه قابلیت هایی دارد که توسط دو رقیب جدی انتخابات ریاست جمهوری به خدمت گرفته می شود، به جای خود؛ اما کاش حداقل از نحوه حضور قالیباف در وقایع تهران درس می گرفت! در هر حال مورد فعلی، کاملا منطبق بر مبحث سوگلی گرایی (favoritism) است.
?چهارمین نکته به چرایی وقوع سیل بر می گردد: از مخالفت امامان جمعه سه استان شمالی با طرح تنفس جنگل در سال ۹۵ و بهره برداری گسترده از جنگل و عدم تصویب آن در مجلس تا جنگل خواری، کوه خواری و زمین خواری در شمال توسط مردم عادی. بی شک سازمان حفاظت محیط زیست که رئیس آن معاون رئیس جمهور است و وزیر جهاد کشاورزی که هر دو در قضایای اخیر جز ناپدیدشدگان هستند، مسئولیت دارند تا با استفاده از اساتید دانشگاه گزارشی جامع در حداکثر شش ماه آماده و به اطلاع عموم برسانند که علت بروز این فاجعه که کام مردم آن استانها را در نوروز تلخ نمود چه بوده است؟ بی شک، انجام اقدام های پیشگیرانه برای سال های آتی به شدت مورد نیاز است.
? مجلس هم در تعطیلات است. بر اساس اطلاعاتم، به جز عده ای معدود از نمایندگان، بقیه انگار در همان خلسه نوروز هستند. پیگیری مطالب کانال یکی از نمایندگان نیز از ابتدای سال برایم به شدت جالب بود. نه تنها اشاره ای به موضوع سیل نشده بود که نماینده مورد نظر بیلان کاری سال ۹۷ خود را ارایه نموده بود. اگر این بیلان بدون نام بود، کاملا با کارنامه یک مسئول اجرایی در دولت منطبق بود؛ اما هیچ اثری از وظیفه اصلی قانونگذاری و نظارت در آن نبود!
?در مجموع، ورای نیاز به پاسخگویی سریع و مطمئن در بلایا و فجایع از سوی مسئولان، حضور مسئولان در محل به شدت اثرهای مفیدی دارد. جا دارد در پایان از مسعود امامی-استاندار فقید قزوین- و معاون عمرانی فقید وی و محمد علی کریمی-استاندار وقت کرمان در زمان زلزله بم- و کلیه تشنگان واقعی خدمت در کشورمان یاد کنیم و امید داشته باشیم تا مسئولانی از این دست به مردم خدمت نمایند.
@EmadibaygiGleam