لری گینگ‌ام آرزوست!
مجتبی عمادی
?می‌گویند در مثل مناقشه نیست؛ پس آنچه در خصوص مسائل شخصی افراد در مثالهای نوشته حاضر رخ داده است، مد نظر نوشته حاضر نیست؛ چه آنکه تقید مکانی- زمانی افراد هم می‌تواند در آن رخدادهای در سطح شخصی موثر باشد. درهر‌حال، در روزهای اخیر وقایع خاصی رخ داد: مشخص شدن هویت آن غسال برخی افراد که ابربدهکاری بانکی است گویا و آن سیلی پرحاشیه و عذرخواهی نهایی آن نماینده. اما به نظرم، مهمتر از آن غسال و آن رفتار ایمپالسیو نماینده سبزوار، تعطیلی برنامه دیگری از شبکه چهار بود؛ برنامه زاویه که گرفتار همان سرنوشت شوکران شد. هر دو با فشار بیرونی بر صدا و سیما، پخش‌شان متوقف شد و گویا حتی مجری برنامه زاویه اخراج هم شده است!
? لری کینگ(https://en.m.wikipedia.org/wiki/Larry_King)، چارلی رز (https://charlierose.com/)، استفان ساکور (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stephen_Sackur) و نمونه‌ای از مجریان/فعالان رسانه‌ای انگلیسی زبان هستند که برای سالها برنامه‌ای را بر روی آنتن می‌برند که مردم/مشتریان می‌پسندند و دنبال می‌کنند. برنامه‌های مختلفی از این افراد را دیده‌ام؛ با شخصیت‌های بین‌المللی مختلفی مصاحبه داشته‌اند و برندی در عرصه کار رسانه‌ای هستند. اجرایی زنده، پویا، چالشی، اطلاع‌دهنده از جمله ویژگی‌هایی اجرای برنامه‌های این افراد است؛ به عبارتی بینندگان با دیدن این برنامه‌ها به جنبه‌ها و نکاتی پی می‌برند که در منابع دیگر نیستند یا کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
?در عرصه صدا و سیمای خودمان، هیچ مجری‌ایی مثل نمونه‌های غربی ندیده بودم؛ تا آنکه با شوکران در شبکه چهار چنان حسی را تجربه کردم. برنامه‌ای که مجری آن برای برنامه‌اش به جد پژوهش می‌کرد و در عین ادب و رعایت جایگاه فرد مصاحبه شونده سوالهایی جدی از وی می‌پرسید. متاسفانه به تعطیلی کشانده شد! اخیرا مباحثی که در توئیتر در خصوص برنامه زاویه مطرح می‌شد، توجهم را جلب کرده بود و دنبال فرصتی بودم تا آن را ببینم-آخر از صدا و سیما فقط اخبارش به خصوص بیست و سی را می‌بینم- اما آنهم تعطیل شد! چرا؟ چون مهمان برنامه به یکی از سران قوا گفته بود منقلی!
?نمونه دیگری که برنامه‌اش با مجری دیگری گویا اجرا می‌شود و چنانکه خوانده‌ام موفق نبوده است؛ برنامه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور بود. آن برنامه را به خصوص قبلا تا حدی دنبال می‌کردم و همیشه فکر می‌کردم که چه خوب می‌شود که برای سیاسیون ما هم چنین برنامه‌ای ساخته شود. همان مدل فوتبالی‌اش هم از گردونه خارج شد! برنامه مجری محور دیگری به نظرم نمی‌رسد. در‌هر‌حال، می‌گویند مشت نمونه خروار است!
?به نظرم این تفاوت، تفاوت بزرگی است. ما ایرانی‌ها در کل تحمل انتقاد را نداریم چون همواره می‌خواهیم در چشم سایرین کامل و بدون عیب به نظر برسیم! این خصیصه بعلاوه عدم تحمل نسبت به نامرسوم/نامتعارف که به عنوان مثال خود را در فناوری‌هراسی نشان می‌دهد باعث می‌شود که واگرایی نه به پاداش که به تنبیه/جریمه منجر گردد. در چنین فضایی، خلاقیت به سختی می‌تواند رشد و توسعه یابد و تا آن تکوین نیابد، خبری جدی از نوآوری که به رشد، پیشرفت و توسعه (رپت) می‌انجامد نخواهد بود.
?در همین راستا، بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس با شعار شفافیت به مجلس رفتند؛ اما هنوز این طرح در مجلس فعلی به تصویب نرسیده است. چنانکه در بسیاری دیگر از شوراها/جلسه‌ها که هیچ جنبه امنیتی-نظامی ندارند نیز نمی‌دانیم چه کسی موافق است چه کسی مخالف. به عنوان نمونه همین مورد فتف(FATF) را ببینید. شفافیت‌گریزی، کمک می‌کند بی‌عیب به نظر برسیم و به راحتی از زیر بار مسئولیت اجتماعی خود فرار کنیم. به راحتی هم می‌توانیم دروغ بگوییم؛ همین مورد اخیر نماینده سبزوار را ببینید که از کجا سخنانش به کجا رسید.
?همان معدود کتابهایی که در خصوص انتخابات و سیاست‌ورزی سیاسیون در کشورهای غربی خوانده‌ام، تقریبا کم و بیش در کشور خودمان هم شاهدش بوده‌ام. در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری، ترس از گازانبری و دیوار منجر به انتخاب رئیس جمهور فعلی شد. همان ترامپ در قدرت که بود تقریبا بخشهای زیادی از آنچه را قبل از انتخابات گفته بود اجرا کرد. نبود استراتژی و چشم‌انداز به علت نبود احزاب موثر و سایر مواردی که اشاره کردم، انتخابات را به محل نزاع شخصی و حاشیه‌ای افراد تبدیل کرده است و در نبود مجریان/برنامه‌هایی چون لری کینگ، هارد تاک و موارد دیگر سیاسیون به راحتی از آنچه که ناقص گفته‌اند و کلی نوشته‌اند هم قسر در می‌روند!
?چنانکه قبلا نوشته بودم، در این فقره هم به‌هم‌پیوستگی و هم‌شنوایی کاملا عیان است. رپت به اعمال و اجرای پویای دیدگاهی کل‌نگر نیاز دارد. پس تعطیلی شوکران و زوایه، تعطیلی ساده دو برنامه نیستند و پیامهایی آموزنده دارند.
بهمن ۹۹