✅ مهار تحریمها با صنعت عظیم گردشگری
✍️ محمد گلی

۱- آیا نام پارک و مجموعه های تفریحی دیزنی لند را شنیده‌اید؟ آمریکایی ها رفته اند مجموعه های تفریحی ساخته اند که در آن شخصیت های کارتونی سیندرلا، سفید برفی و… توسط بازیگران احیا شده اند. این یعنی هزاران چاه نفت! البته مابقی کشورها هم با سرعت نور کپی کرده و در سفره دیزنی لند به ارز جمع کنی مشغول شده اند!

۲_ روس ها جسد لنین را مومیایی کرده و در میدان سرخ گذاشته اند. جسد لنین مثل معدن طلایی، میلیون ها دلار ارزآوری تا کنون برای روس ها داشته است.

۳- سنت پترزبورگ در حدود سیصد سال پیش، بر روی باتلاق بنا شد و خیلی زود مقصد گردشگران داخلی و خارجی گردید. البته گردشگر این باتلاق را ندیده و نخواهد دید، جورهایی حتی می شود گفت تاریخ و قدمت هم برای خود ساخته‌اند!

۴- از این دست نبوغ های فرهنگی کم نیست، اقتصاد مبتنی بر نفت را باید به هوا فرستاد و گرنه ما و نسل بعد از ما را به هوا می فرستد!

۵- ایران پنجمین کشور جهان از نظر جاذبه های طبیعی و دهمین کشور جهان از نظر جاذبه های تاریخی است اما سهم ایران از صنعت عظیم گردشگری، به نیم درصد هم نمی رسد در حالی که سهم دنیا از تجارت جهانی در بخش گردشگری به هفت درصد رسیده است.

۶- در دنیای مدرن، صنایع دیگری هم جز صنعت خودروسازی فشل ما وجود دارد! راه های گذشته به نتایج گذشته ختم می شود. وقت احیای صنعت گردشگری و جذب انبوه گردشگران داخلی و خارجی است. خصوصا که هر گردشگر به طور آشکار و نهان ده ها شغل ایجاد می کند.

۷- در رژیم گذشته، حرکت هایی برای بازسازی مقبره شعرا از فردوسی تا کمال الملک و…. انجام شد که امروزه سهم مهمی در صنعت گردشگری ما دارد.

۸- دولتیان بجای نالیدن از شرق و غرب و در راس آن آمریکا که سوژه همیشگی شده و البته تبدیل کردن ایران به بازار کالاهای حتی فرهنگی آن ها! به اقتصاد هنر نگاهی بیندازند. در بودجه آتی ردیفی را به ایجاد بنا یا بازسازی مقبره و خانه هنرمندان اختصاص دهند. شاید از این نمد کلاهی هم به ملت عزیز چوب نفت خورده ما برسد. بگذاریم پارسی زبانان در سراسر گیتی، در کنار این ارز آوری فرهنگی، راحت الوصول و دائم الموجود! احساس هویت و خویشتن باوری کنند./مجمع فعالان اقتصادی