✅ خروج آمریکا از برجام و ماهها شک و تردید در مورد این موضوع که قبل از تصمیم نهایی آقای ترامپ وجود داشت اقتصاد ایران را لرزانده است و ایران را هر روز بیش از پیش به انزوا کشانده است. واحد پول ایران، از ژانویه امسال، بیش از نصف ارزش خود را از دست داده است.

? مقاله ی جدید مجله ی معتبر #ساینس در مورد تاثیر بازگشت تحریم ها بر وضعیت علمی و پژوهشی در ایران

مقاله با بیان مشکلی از انجام یک پروژه ی پژوهشی در ایران آغاز می شود. دکتر حسین آخانی، بیولوژیست از دانشگاه تهران، دیگر نمی تواند برای ادامه پروژه ی خود، نمونه های DNA را برای شرکت کره ای در سئول، ارسال کند چرا که به تازگی از طرف این شرکت نامه ای دریافت کرده است مبنی بر این که دولت کره به آنها گفته نباید با ایران کار کنند و این به خاطر خروج آمریکا از برجام است. در ادامه مقاله نیز، مشکلات دیگری از زبان دیگر محققین ایرانی بیان شده است.

✅ به گقته ی دکتر آخانی: به دلیل کمبود منابع و مشکلات در ارتباطات بین المللی، وضعیت علمی هر روز بدتر و بدتر می شود

✅ به گفته دکتر حمید گورابی از موسسه رویان: ما با شرایط مخربی در مورد دانشگاهها و مراکز پژوهشی خود روبرو هستیم. ما در شروع یک بحران قرار داریم

✅ به گفته ی دکتر گوشکی از کمیته ی اخلاق وزارت بهداشت: چندین مطالعه ی کارازمایی بالینی که تامین منابع مالی آن از خارج انجام می شد متوقف شده اند و بسیاری دیگر از این دست نیز در خطر متوقف شدن قرار دارند.

✅ به گفته ی دکتر ملک زاده، ریاست مرکز پژوهشی بیماری های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منابعِ مالی مطالعه الگوی بیماری های قلبی در استان گلستان که قرار بود از سوی NIH از آمریکا تامین شود برای ما ارسال نشده است. هر چند با بودجه ی خودمان در حال ادامه آن پروژه هستیم

در این مقاله به مشکلات مربوط به قوانین مهاجرتی ترامپ و همچنین قوانین مربوط به معافیت های ویزای آمریکا که مربوط به قبل از ترامپ می باشد (یکی از بدترین مشکلات به عقیده ی دکتر گوشکی) اشاره شده است. از احتمال افزایش خروج نخبگان هم سخن به میان آمده است. همچنین به تلاش های برخی دانشمندان برای ادامه فعالیت های پژوهشی درگیر کننده ایران نیز اشاره شده است.

این مقاله توسط #ریچارد_استون در #ساینس و با عنوان

Science in Iran languishes after Trump re-imposes sanctions

منتشر شده است.

لینک مقاله برای مطالعه کاملتر: yon.ir/wITeN

در ارتباط با این مقاله می توانید مقاله ی دکتر #آخوند_زاده در مجله ی #نیچر با عنوان

Iran’s scientists uncrushed by decades of sanctions

را نیز بخوانید :

https://t.me/scientometric/650

? @Scientometric

http://www.sciencemag.org/news/2018/08/science-iran-languishes-after-trump-re-imposes-sanctions