?در شاخص امسال، نروژ رتبه اول را به نام خود رقم زده و پس از آن، نیوزیلند در جایگاه دوم ایستاده است. این دو کشور –که امسال جای خود را در رتبه‌بندی رفاه با هم عوض کرده‌اند- به دو گروه متفاوت از کشورها تعلق دارند و دو الگوی متمایز در ایجاد رفاه را پی می‌گیرند: کشورهای نوردیک / انگلوساکسون. هر دو گروه اما، بالاترین امتیازهای شاخص رفاه در جهان را کسب کرده‌اند و هر گروه، ثابت کرده است که برای رسیدن به رفاه، راه‌های مختلفی وجود دارد.

?تقریباً از نیمه قرن گذشته، کشورهای حوزه نوردیک (نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک و ایسلند)، دموکراسی‌های اجتماعی شاخص شناخته شده‌اند. شهروندان آنها از بالاترین استانداردهایی که جهان می‌تواند برای زندگی عرضه کند، بهره می‌برند، الگوی اقتصادی کمترین موانع را برای تجارت آزاد ایجاد می‌کند، مشوق و حامی مالکیت خصوصی و مروج دستاوردهای اجتماعی برابر است، و این همه با همراهی یک دولت رفاهی بخشنده، میسر شده است. در گزارش اخیر شادکامی سازمان ملل متحد نیز کشورهای نوردیک در رتبه‌های بالایی جدول جای داشتند: امید به زندگی سالم، احساس آزادی در انتخاب‌های زندگی و رهایی از فساد، شاخص‌هایی هستند که نوردیک از آنها نمره مطلوبی کسب کرده است. نتایج شاخص رفاه ۲۰۱۷ نیز این یافته‌ها را تایید می‌کند. بلوک نوردیک از نظر رفاه کلی در سراسر جهان، در مقام دوم قرار گرفته (پس از نیوزیلند) و بلوک انگلوساکسون (استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزیلند و انگلستان) مقام هفتم جهان بین دانمارک و آلمان را از آن خود کرده‌اند. از نظر شاخص رفاه، کشورهای نوردیک از حکمرانی، کیفیت اقتصادی و ایمنی و امنیت بیشتری بهره می‌برند ضمن آنکه نمره آنها در بهداشت و محیط طبیعی نیز بسیار بالاست.

?کشورهای انگلوساکسون در چند حوزه کلیدی، پیشگام هستند. به سبب دسترسی بیشتر به اعتبار، موانع کمتر بر سر راه‌اندازی کسب‌وکار و بازار کار منعطف‌تر، محیط کسب‌وکار بهتری دارند. در مدت پنج سال گذشته، سرعت رشد GDP سرانه در این کشورها بیش از نوردیک بوده .به علاوه انگلوساکسون‌ها از نظر شاخص سرمایه اجتماعی نیز در وضعیت مطلوب‌تری قرار دارند چراکه نسبت بزرگ‌تری از جمعیت به واسطه فعالیت‌های داوطلبانه و کمک‌های خیرخواهانه در جامعه مشارکت می‌کنند و مردم تمایل بیشتری به کمک و حمایت افراد غریبه دارند. آزادی‌های فردی و آموزش اما، تقریباً در تمامی کشورهای دو بلوک مشابه است.

?تصویر نهایی حاکی از دو الگو و دو راه متفاوت به سوی رفاه است. ملل انگلوساکسون خود را به عنوان مراکز متنوع‌تری برای کسب‌وکار شرکتی معرفی کرده‌اند که سرمایه اجتماعی بالاتری دارند در حالی که الگوی نوردیک، بیشتر متضمن استانداردهای بالای زندگی و دستاوردهای برابر برای تمامی شهروندان است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که خبر از نزدیکی و مشابهت بیشتر دو بلوک می‌دهد. برای مثال، کیفیت حکمرانی در اکثر کشورهای انگلوساکسون تقویت شده است و نوردیک‌ها بیش از پیش فضا را برای فعالیت شرکت‌ها، باز کرده‌اند. استکهلم اینک پس از «سیلیکون ولی» دومین موطن کمپانی‌های میلیارددلاری تکنولوژی در جهان است و سوئد از نظر فرصت‌های کسب‌وکار، چشم‌انداز امیدوارکننده و مثبتی دارد. نکته جالب آنکه بازارهای نوردیک در مقایسه با قبل روزبه‌روز بازتر و پویاتر می‌شوند و این پیش‌شرطی است که پیشران اقتصاد به شمار می‌رود.
مولود پاکروان-تجارت فردا
@EmadibaygiGleam