▪یکی از عوامل تعین کننده میزان خواب مردم یک کشور، سرانه تولید ناخالص داخلی آن کشور است.

▪بر اساس یافته‌های یک تحقیق علمی مردم نیوزیلند با متوسط ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه و مردم ژاپن با متوسط ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه، به ترتیب پرخواب‌ترین و کم‌خواب‌ترین مردم جهان هستند.

▪مردم هلند، فنلاند، استرالیا، بریتانیا، بلژیک و ایرلند بیش از هفت و نیم ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند. تولید ناخالص داخلی این کشورها بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار به ازای هر فرد است.

▪مردم لوکزامبورگ که تولید ناخالص داخلی آنها بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به ازای هر فرد است، روزانه نزدیک به ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه را در خواب به سر می‌برند.

▪مردم ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان سعودی زمانی بین ۶:۱۵ تا ۶:۳۰ را به خواب اختصاص می‌دهند. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشورها حدود ۳۵ تا ۵۵ هزار دلار در سال است.

▪مردم کشورهای جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا که تولید ناخالص داخلی آنها به ازای هر نفر کمتر از ۳۰ هزار دلار است اغلب کمتر از ۷ ساعت در طی شبانه روز می‌خوابند.

▪یکی از نتایج این تحقیق این است که خواب کمتر به اقتصاد کشورها زیان می‌رساند و از تولید ناخالص داخلی آنها می‎کاهد. دلیل این امر خستگی و فرسودگی کارگران و کارمندان این کشورها و پایین آمدن بازده آنها در طول ساعات کاری است./ یورونیوز- روزاروز

@EmadibaygiGleam