?در کشور نروژ، لیست دارایی ها و درآمد افراد تا پیش از سال ۲۰۱۱، سالانه در روزنامه ها و تارنماهای مربوط به آن درج می شد و به طور همگانی در دسترس همه افراد در داخل و خارج نروژ قرار داشت.

?از سال ۲۰۱۱ اداره مالیات و دولت تصمیم گرفت این لیست فقط برای افراد دارای شماره ملی یا شهروندان نروژ منتشر شود. هم اکنون در تارنمای اداره مالیات با ورود به صفحه شخصی، هر فرد ساکن این کشور می تواند با جستجوی نام کامل به درآمد و مالیات پرداخت کرده آن شخص دست پیدا کند

 

?به طور مثال امروز نام نخست وزیر نروژ خانم ارنا سولبرگ را در این تارنما جستجو کردم. ایشان در سال ۲۰۱۵ در آمدی بالغ بر یک و نیم ملیون کرون ( ۱۷۵ هزار یورو) داشته که از این مقدار ۶۸۰ هزار کرون ( ۷۵ هزار یورو) را مالیات پرداخته است.

 

?این در آمد را می توان با در آمد یک مهندس با ده سال سابقه در این کشور مقایسه کرد که اگرچه در آمد به نسبت بالایی است اما هرگز در مقیاس یک دریافتی نجومی محسوب نمی شود.

?لیست دریافتی اعضای کابینه خانم سولبرگ را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید. نکته جالب حقوق سالانه ۶۰۰ هزار کرونی (معادل حقوق یک مهندس ۵ سال سابقه کار) برخی اعضای کابینه است که در آمدی کاملا متوسط در این کشور محسوب می شود.

? goo.gl/7QgbLb: تصویر جستجوی درآمد نخست وزیر نروژ

?goo.gl/NgLlz4: تارنمای جستجوی درامد افراد

? goo.gl/66eNjj: لیست دارایی اعضای کابینه نروژ

#هاتف_خالدی
@maktubat
@kharchangzadeh