نعمت کرونا: دیوار آبی جامعه‌ای دوپاره
مجتبی عمادی
?حدود یکماه قبل پیش‌بینی خودم را از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشتم و استدلال کردم که بایدن برنده نهایی انتخابات خواهد بود. به زودی، وی به عنوان برنده نهایی معرفی خواهد شد و در دوم بهمن ۱۳۹۹ چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.
?با توجه به راهبرد فشار حداکثری ترامپ تروریست علیه ایران که با همراهی چالش‌های داخلی کشور، خود را در قالب تورم جدی و کاهش جدی رشد اقتصادی نشان داد به طوریکه بسیاری از ایرانیان فقیرتر شدند؛ طبیعی بود که توجه فزاینده‌ای به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بشود. البته بررسی که خودم از شبکه‌های انگلیسی زبان در اروپا و کره‌جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام دادم، آنها هم با حساسیت روند انتخابات را دنبال می‌کردند.
?انتخابات اخیر حدود ده میلیارد دلار خرج روی دست دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه گذاشت. البته که این پول به طور عمده در خود آمریکا هزینه شده است و تا آنجا که می‌دانم شفاف است که کمک مالی کرده است و کجا هزینه شده است! همچنین، انتخابات به زیبایی قدرت نرم آمریکا را دوباره به رخ کشید. بعلاوه دونالد دروغگو هر چند انتخابات اخیر را به خصوص به علت کرونا باخت اما حدود هفتاد میلیون رای آورده است! بنابراین، هر چند 《کمربند زنگ زده》به دیوار آبی پیوست تا بایدن برنده شود؛ اما اینکه فردی چون ترامپ با آن همه فسادها و رذائل برملا شده و نشده همچنان تقریبا نیمی از رای دهندگان او را بر می‌گزینند حکایت از نارضایتی جدی مردم آمریکا از آنچه دونالد دروغگو به درستی نظام فاسد سیاسی و نابرابری شدید اقتصادی می‌خواند، دارد.
?در هر حال، همین آمریکای دوپاره و ابرقدرت در حال افول، در طی چهل سال اخیر ما را از گزند تحریمهایش بی نصیب نگذاشته است؛ به خصوص که با آمدن ترامپ خودشیفته و پیش‌بینی ناپذیر، راهبرد 《مرد دیوانه》 را در مواجه با تمامی کشورها منجمله ایران در پیش گرفت و کارهایی را انجام دادند که با شعارهای آمریکایی‌ها به شدت در تعارض بود و صدای متحدان اصلی آمریکا را هم در آورد. از جمله کارهای مرد دیوانه، تداوم و تشدید تحریمهای وحشیانه در میانه موج کرونا در کشور بوده است. این راهبرد، صرفا راهبرد ترامپ نبوده است و قطعا بایدن از آنچه ترامپ-هر چند با بدنامی- کاشته است، نهایت استفاده را خواهد کرد. پس، کاملا ساده‌لوحانه است که فرض کنیم قرار است بایدن ما را از شرایط فعلی خارج کند!
?《جامعه کوتاه مدت》 ایران، انگار تنها به دنبال گشایش روانی و تاکتیکی است تا گشایش ساختاری! پیروزی بایدن البته گشایش روانی خود را گذاشت و نه‌تنها جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت دلار را گرفت که آن را تقریبا تا نرخ تعادلی‌اش کاهش داد. چنانچه مذاکرات ایران و آمریکا هم شروع شود می‌توان امیدوار بود که گشایشی تاکتیکی هم رخ دهد؛ اما بایدن فرشته هم باشد که نیست، چالش‌های ایران منجمله اقتصادی جز با توافق عمومی، تلاش و سختکوشی، راهبرد و چشم‌انداز مشخص و خلاقیت مرتفع نخواهد شد و عدم مرتفع شدن آن مانند زخمی باز است که به شدت خطرناک است.
?در شرایط عدم اطمینان که ذاتی قرن ۲۱ است و با پاندمی کرونا بر شدت آن افزوده شده است، بهترین راهبرد دیدن همزمان آینده کوتاه و بلندمدت است؛ بنابراین اولویت، کنترل تورم و رشد اقتصادی است تا دست کم به قدرت خرید سال نود برگردیم! در بلندمدت هم ما نیاز داریم از رشد، به پیشرفت و توسعه برسیم یعنی اعمال شایسته‌سالاری نهادینه که در قرن نوزدهم در انگلستان اجرا شد، رفع انحصارها و سوگلی‌گرایی‌ها جهت ساری و جاری شدن رقابت و اعمال شفافیت در مراجع تصمیم‌گیری. جز با رقابت و به کار گماردن نیرو ها و مدیران شایسته و متخصص، تنها بایستی دلخوش گشایش‌های روانی و تاکتیکی باشیم!
@EmadibaygiGleam
@DrEmadiBaygi
هفده آبان نود و نه