? گزارش‌های سازمان سنجش آموزش کشور نشان می‌دهد که هر ساله نزدیک به ۶۰درصد متقاضیان کنکور سراسری از زیر گروه علوم تجربی هستند؛ رقمی که هر سال با حضور مجدد پشت کنکوری‌ها در این رشته افزایش می‌یابد و قبولی را برای داوطلبان در این زیر گروه سخت‌تر می‌کند؛ به‌طوری که هم‌اکنون برای یک صندلی رشته پزشکی، ۵۰داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند و این در حالی است که تنها ۴۰درصد از داوطلبان در کنکور زیر گروه علوم ریاضی و انسانی شرکت می‌کنند و تازه هر سال از تعداد آنها نیز کاسته می‌شود‌.

? به گزارش سلامت نیوز، روزنامه همشهری نوشت: «انتخاب رشته تحصیلی» یکی از سخت‌ترین کارهایی است که دانش‌آموزان در دوره تحصیل‌شان با آن روبه‌رو می‌شوند؛ انتخابی که مسیر زندگی آنها را در آینده مشخص می‌کند و نشانشان می‌دهد که در ادامه راه باید به کدام خانه و مقصود برسند؛ در این انتخاب مهم، هزار و یک نظر و اما و اگر از سوی گروه خانواده، دوستان، معلمان و مشاوران وجود دارد که دانش‌آموز را با چالش مواجه می‌کند. آمارهای وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که ۴۰درصد فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه از رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند راضی نیستند و طبق جبر محیطی وارد آن شده‌اند و تمایل دارند رشته خود را در سال‌های بعد تغییر دهند.از سویی گزارش‌های سازمان سنجش آموزش کشور نشان می‌دهد که هر ساله نزدیک به ۶۰درصد متقاضیان کنکور سراسری از زیر گروه علوم تجربی هستند؛ رقمی که هر سال با حضور مجدد پشت کنکوری‌ها در این رشته افزایش می‌یابد و قبولی را برای داوطلبان در این زیر گروه سخت‌تر می‌کند؛ به‌طوری که هم‌اکنون برای یک صندلی رشته پزشکی، ۵۰داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند و این در حالی است که تنها ۴۰درصد از داوطلبان در کنکور زیر گروه علوم ریاضی و انسانی شرکت می‌کنند و تازه هر سال از تعداد آنها نیز کاسته می‌شود‌. البته این معضل مختص سال‌های اخیر نیست و همواره وزارت آموزش و پرورش با آن دست به گریبان بوده ولی در ۲سال گذشته این مسئله حادتر شده و طبق گفته معاون آموزشی این وزارتخانه به مرحله بحران رسیده، به‌طوری که در تابستان سال گذشته، موضوع هدایت تحصیلی با چالش زیادی روبه‌رو شد و مقاومت دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه و خانواده‌های آنها را به همراه داشت و در نهایت باز هم تعداد دانش‌آموزان رشته علوم تجربی کاهش نیافت. زرافشان در این‌باره گفته بود: «آیا برای علاقه‌مندان به رشته تجربی به اندازه لازم آزمایشگاه و کارگاه تجربی دردبیرستان‌ها داریم که بتوانیم همه متقاضیان این رشته را ثبت‌نام کنیم، آیا به اندازه کافی معلم در این رشته هست که سر کلاس حضور پیدا کند؟ علاقه‌مندان به رشته تجربی باید بدانند که هدایت تحصیلی یک موضوع درون مدرسه‌ای نیست بلکه مبحث فرامدرسه و ملی است و از طرفی باید به آینده شغلی خودشان نیز فکر کنند.»

? چرا رشته تجربی؟

? اما ریشه این علاقه و گرایش به رشته علوم تجربی چیست و چرا آموزش و پرورش به‌رغم اجرای هدایت تحصیلی به شکل کلان و سراسری موفق نشد که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را برای حضور در رشته‌های دیگر قانع کند؟مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری، گفت: «موضوع گرایش جامعه دانش‌آموزی به رشته تجربی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن، بازار کار است. بدین شکل که تصور خانواده‌ها این است که سرمایه‌گذاری بلندمدت روی ادامه تحصیل فرزندانشان در این رشته، با قبولی زیرمجموعه‌های پزشکی، آینده شغلی آنها را تضمین می‌کند و این عامل سد بزرگ و اصلی برای هدایت تحصیلی است.»

? دخالت شدید والدین به جای توجه به استعداد و توانایی

ادامه خبر:
? https://irdrl.ir/?p=2722

به پزشکان و قانون بپیوندید:
? https://irdrl.ir

@EmadibaygiGleam