خبرگزاری فارس؛ ۱۳+-گروه اجتماعی / حوزه بهداشت و درمانhttp://fna.ir/O0J3WS۹۶/۰۳/۲۳ :: ۱۶:۰۸

در ادامه اعتراض به سیاست‌های وزارت بهداشت صورت گرفتتجمع اعتراضی دستیاران و متخصصان پاتولوژی در سراسر کشور+تصاویر

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، پس از استعفای دسته جمعی هیات بورد پاتولوژی و اعتراض مدیران گروه‌های پزشکی و انصراف کتبی دستیاران پاتولوژی دستیاران پاتولوژی مقابل معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به تصویب آیین‌نامه اخیر وزارت بهداشت که به افراد غیر پزشک و فارغ‌التحصیلان تک‌رشته‌ای علوم پایه اجازه می‌دهد با یک دوره کوتاه مسئولیت همه بخش‌های آزمایشگاه جنرال پزشکی را به عهده بگیرند عنوان شده است.

تجمع کنندگان با پلاکاردهایی که روی آن‌ها متن‌هایی از قبیل «در آموزش پزشکی به عقب بر نمی‌گردیم» و «آیا پس از استعفای هیات بورد و تذکر کمیسیون بهداشت مجلس و مخالفت انجمن‌های علمی پزشکی با این دوره تکمیلی وقت آن نرسیده که از خود بپرسید شاید مشاوران شما درصدد رویارویی شما با جامعه پزشکی و تخریب جایگاه شما هستند» خواستار مذاکره با روسا و معاون آموزشی دانشگاه شدند.

یکی از تجمع کنندگان گفت: باعث تاسف است چند هفته قبل از آزمون بورد پاتولوژی که دستیاران باید در کتابخانه‌ها باشند الان باید در خیابان‌ها یا جلوی درب معاونت‌های اموزشی تجمع نمایند. وی دلیل این تجمع را اینطور بیان کرد: عده‌ای محدود در وزارتخانه با بی‌توجهی به نظرات کمیسیون بهداشت مجلس و انجمن‌های علمی تخصصی_پزشکی کشور و نظام پزشکی اصرار به راه‌اندازی دوره‌ای جدید و میانبر دارند که در هیچ جای دنیا سابقه ندارند تا از طریق ان افراد غیر پزشک را مسئول آزمایشگاه پزشکی کنند.

وی افزود: هم اکنون تعداد پاتولوژیست‌ها بیش از نیاز کشور بوده و در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیز پاتولوژیست وجود دارد. هر چند عده‌ای نیاز مناطق محروم را بهانه تربیت این عده عنوان کرده‌اند اما هیچ دوره طرح موظفی مانند دیگر رده‌های پزشکی برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته نشده و حتی ایین‌نامه به گونه‌ای تصویب شده که بیشتر پی اچ دی های مرکز نشین بتوانند از ان طریق مجوز تاسیس آزمایشگاه جنرال بگیرند.

وی ادامه داد: خیل عظیم تحصیلکردگان علوم پایه و بیکاری انها و نفوذ بعضی از انها در مراکز تصمیم‌گیری باعث تصویب ایین نامه‌ای شده که در ان پی اچ دی تک رشته ای علوم پایه با دوره‌ای کوتاه مسئول فنی آزمایشگاه جنرال پزشکی شود. امری که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. حل مشکل بیکاری پی اچ دی ها که برای آموزش و پژوهش تربیت شده‌اند بدین روش غیر علمیست و باعث نوعی آنارشیسم در درمان و افت کیفیت تشخیص و هدر رفت سرمایه مى‌شود.

وی در پایان گفت: مشکل بیکاری آن‌ها با سوق دادن به کارهای پژوهشی مانند تولید کیت و تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشهای مبتنی بر نیاز جامعه است و نه تخریب رشته پاتولوژی که مادر طب محسوب مى‌شود.
لازم به ذکر است که پاتولوژیست‌ها برای چندمین بار در طول روزهای گذشته با برگزاری تجمعاتی اعتراضی، اعتراض خود را نسبت به تصمیم وزارت بهداشت اعلام می‌کنند.