Modjtaba Emadi:
زعفران و تربت حیدریه

تا آنجا که می دانم، گزارشی علمی که زعفران بخش های مختلف خراسان را از حیث طعم و رنگ و خواص مختلف و بدون تعارض منافع بررسی کرده باشد؛ تاکنون ندیده ام؛ لذا چون از کودکی مصرف کننده زعفران تربت حیدریه بوده ام و گاهگاه زعفرانهای دیگر نقاط ایران را نیز تست نموده ام، فکر می کنم طعم و بوی زعفران تربت عالی است.
دیدن مزارع زیبای زعفران در پائیز و آنچه که در اصطلاح محلی “پاک کردن زعفران” خوانده می شود، از گیرایی و جاذبه بالایی برای گردشگرادن برخوردار است. گردشگری را صنعت محرک رشد اقتصادی و موتور توسعه دانسته اند. گردشگردی در عمل عبارت است از تعامل و تبادل موثر با هر مسافری که از شهر می گذرد و لذا تبدیل مسافر به مشتری است. هنر شهرها و کشورهای موفق در جذب گردشگران و تبدیل آنان به مشتری در آن است که امکان درک تجربیاتی را برای گردشگران فراهم می کنند که در محل سکنی آنان میسر نبوده است؛ به عبارت ساده از مزیت های نسبی خود استفاده بهینه می نمایند. به عنوان مثال در اروپا، کشورهای مختلف اتحادیه-دست کم آنهایی را که از نزدیک دیده ام- با استفاده از فضای مجازی و حقیقی با زبانی شیوا و ساده جذابیت های مختلف شهر و کشور خود را به همراه فیلم و عکس های مفید در اختیار افراد قرار می دهند. بعلاوه در فضای مجازی، افراد به ذکر تجرببات تلخ و شیرین خود در مدت اقامت در آن شهر و کشور منجمله محل های دیدنی، غذاهای محلی، ادویه های ویژه، محل اقامت، برخورد افراد محلی و … می پردازند. سال قبل که در رستوک آلمان بودم، برای دیدن پراگ در کشور چک به آنجا رفتم. سهولت در مسافرت با وسایل حمل و نقل مختلف جهت رسیدن به آنجا، وجود راهنمای مناسب برای استفاده از خدمات، وجود اماکن اقامتی مناسب و سهولت رزرو و استفاده از آن، جو پذیرنده گردشگران در آن شهر باعث شده تعداد زیادی گردشگر در آن شهر حضور داشته باشند.
در هر حال شاید عده ای بگویند آنجا اروپاست و توسعه یافته. پس دبی در امارات متحده عربی را مثال می زنم. به دبی که رفتم، گردشگران فراوانی از کشورهای مختلف دنیا دیدم. در دبی، هیچ ابنیه تاریخی یا محصول کشاورزی خاص یا ادویه خاص ندیدم؛ تمام واراداتی و از کشورهای دیگر بود. منجمله در یکی از بازارهای معروف و بزرگ دبی سوقی به نام ایران داشتند. در اکانت (visit.dubai) در اینستاگرام، عکسی دیدم که در آن خانمی را در مقابل یک ادویه فروشی نشان می دهد. تبلیغ زعفران ایران نیز در آن عکس به چشم می خورد.
این را می پذیرم که دولت ها در این کشورها، با تسهیل فضای کسب و کار و در پیش گرفتن سیاست های مشوق، کمک نموده اند تا گردشگری به جزء درآمدی مهمی برای مردمان و در نهایت خود کشور تبدیل شود؛ اما عملکرد شهرهای ایران به جزء برخی شهرهای خاص چون مشهد، شیراز و اصفهان به علت وجود جاذبه های تاریخی نسل به نسل منتقل شده، در حوزه داخلی نیز مناسب نبوده است. چند اکانت یا وب سایت به معرفی موثر و برانگیزاننده و فراهم آوردن امکان اقامت در شهر های مختلف منجمله تربت حیدریه اقدام نموده اند؟ متاسفانه، همان تعداد کم هم مطالب را از یکدیگر کپی نموده اند و فاقد خلاقیت در ارائه جذابیت ها هستند. در نظر بگیریم که عمده مسافران به قصد رسیدن به مشهد و زیارت امام رضا (ع) از تربت می گذرند، پس هنر آن است تا با فراهم آوردن سُقلمه های رفتاری مناسب که از قضا نیازمند تامین اعتبار نیستند، مسافران را به ماندن و تجربه نمودن آنچه به طور نسبی فقط در تربت امکان ارائه دارد ترغیب نمود. من حتی باور دارم که زعفران در فصل برداشت می تواند گردشگرانی را از نقاط مختلف ایران و جهان به خود جلب نماید.
@DrEmadiBaygi