زنای با محارم را آیا می‌شود قانونی اعلام کرد؟
مجتبی عمادی

?چند روز قبل در برنامه خبری یورونیوز با جنبش 《من هم قربانی زنای محارم (MeTooInceste)》مواجه شدم که در آنان زنان/دختران از تجربیات قربانی شدن خود توسط محارمشان پرده بر می‌داشتند. این جنبش جدید در ادامه جنبش قبلی 《من هم (MeToo)》در فرانسه به را افتاده است.
?تا دیروز صدها نفر با هشتگ 《من هم قربانی زنای محارم (MeTooInceste)》خود را قربانی این موضوع اعلام کرده‌اند (https://amp.cnn.com/cnn/2021/02/13/europe/france-la-familia-grande-incest-reckoning-intl/index.html?__twitter_impression=true). چنانکه مصاحبه با برخی قربانیان را در همان روز در یورنیوز دیدم و برخی پایگاههای خبری را هم بررسی کردم، همه حکایت از محکومیت این عمل داشت. اما، خبری دیروز در یورنیوز دیدم که به شدت برایم تعجب آور بود!
?خبر آن بود که وزیر دادگستری فرانسه مایل است تا سن هجده سالگی را به عنوان سن قانونی برای رضایت رابطه جنسی با اعضای خانواده تعیین کند: 《اریک دوپون مورتی، وزیر دادگستری فرانسه روز یکشنبه گفت که مایل است که ۱۸ سالگی را به عنوان سن قانونی برای ابراز رضایت نسبت به برقراری رابطه جنسی با اعضای خانواده تعیین کند. بیش از ۱۶۰ شخصیت فرهنگی و هنری فرانسه اخیرا در بیانیه ای خواستار تعیین ۱۸ سالگی به عنوان سن قانونی برای ابراز رضایت نسبت به رابطه جنسی با اعضای خانواده شده بودند.》(https://t.me/euronewspe/33281)! بیاییم بلکل مسائل فرهنگی و مذهبی را در نظر نگیریم و فرض کنیم که این مسئله از چنین ابعادی قابل بررسی نیست و لذا فقط به بعد زیستی-ژنتیکی آن توجه کنیم.
?شواهد قطعی نه تنها نشان می‌دهد که زنای با محارم برخلاف تنوع در طبیعت است که حتی ازدواج میان خویشاوندان درجه سه (عموزادگان/دایی‌زادگان/عمه‌زادگان/خاله‌زادگان) هم بهتر است رخ ندهد. علت این موضوع به سادگی در کاهش جدی تنوع در زادگان حاصل از جفت‌گیری میان خویشاوندان نهفته است. هر چه درجه خویشاوندی میان افراد جدی‌تر باشد یعنی از خویشاوندی درجه سه به خویشاوندی درجه یک برویم، از دست رفتن تنوع و همگن‌شدگی بیشتری در زادگان رخ می‌دهد. از دست رفتن تنوع و همگن شدگی هم زمینه را برای بروز بیماری‌های مختلف تک ژنی/پیچیده کاملا فراهم می‌کند.
?شاید موافقان این موضوع بگویند که با توجه به وسایل گسترده پیشگیری از بارداری و امکان سقط جنین، آنچه در بند قبل نوشتم زیاد جای نگرانی ندارد! اما، با توجه به مجازات سنگینی که طبیعت در برابر محصول جفت‌گیری خویشاوندان نزدیک گذاشته است، پر واضح است که همان حظ حاصل هم از لحاظ رفتار جنسی مورد حمایت طبیعت نبوده است! بعلاوه، با مطالعاتی که در حوزه ژنتیک رفتار داشته‌ام، با چنین پدیده‌ای مواجه نشده‌ام زیرا اساس طبیعت را که بر تنوع پایه‌گذاری شده است به شدت سست می‌کند.
?در اینکه نیازهای مختلف انسانهای بالغ لازم است به طور صحیح و مناسب برآورده شود، شکی وجود ندارد؛ لیکن درنوردیدن تمام مرزهای شکل گرفته فرهنگی-مذهبی-طبیعی-زیستی که در طی تکامل انسان شکل گرفته‌اند- با هر عنوانی که باشد- شوریدن و حمله به خود است؛ دقیقا مانند بیماری‌های خودایمنی چون ام‌اس که نتیجه‌اش زوال است و نابودی!
اسفند ۹۹
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi