مجتبی عمادی

رییس جمهور روحانی دیروز ششم تیر ماه ۹۷ “با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس و موفقیت متخصصان کشور برای تأمین یکی از نیازهای نظامی در داخل کشور، گفت: ما روزهای سخت و دشوار فراوانی داشتیم و ریسک‌های بزرگی را پذیرفتیم اما با توکل به خدا و ایثار مردم، دانشمندان و متخصصان کشور، توانستیم از مشکلات عبور کنیم.”
چرا در دهه شصت و دوران جنگ، چنین پدیده هایی مشاهده می شد؟
در بدن انسان سلول ها علاوه بر خود کنترلی، از طریق کنترل بیرونی نیز تحت بازرسی و نظارت هستند. در کنترل درونی چنانچه سلولی دارای آسیبی در ماده ژنتیک خود باشد که قابل ترمیم نیست، از طریق یک مرگ برنامه ریزی شده خود را می کشد (نوعدوستی) تا به سلولی بدخیم که موجودیت کل یک انسان را تهدید کند، تبدیل نشود. چنانچه به دلایلی، سلول آسیب دیده از خود کنترلی و مرگ برنامه ریزی شده برهد، سیستم ایمنی از طریق بازرسی و نظارت بیرونی آنها را شناسایی و از بین می برد. لازمه آن نوعدوستی و فدا کردن خود و اجرای دقیق قانون برای همه از طریق سیستم ایمنی برخورد یکسان با پدیده ای واحد (عدالت) به علت شفافیت در نشان وقایع رخ داده در درون سلول است که موجب خود کنترلی و کنترل توسط جمع (افکار جمعی) می گردد.
عدالت از هر منظری تقسیم گردد: افقی- عمودی، رویه ای-توزیعی، مفهوم و خواسته ای است که توسط ادیان مختلف به خصوص اسلام، علم اقتصاد و بنیان زیست- عصب شناختی مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.
شفافیت عبارت از ارایه و گردش آزاد اطلاعات جهت نظارت و قضاوت افکار عمومی است تا بر فراگیر شدن، عملی شدن و حس پذیرش عمومی برخورداری از منافع و برخورد قانونی با تخلف ها و جرایم مبتنی بر عدالت بینجامد. در صورت که این حس مشترک در جامعه باشد که تخصیص منابع کمیاب عادلانه است و با افراد نه بر اساس جایگاه و ژن خوب بلکه بر اساس عدالت رفتار می شود، ایثار خود را نشان می دهد چون همه افراد جامعه خود را جزئی (سلولی) از یک کل واحد (موجود انسان) که جامعه باشد، خواهند دانست. در بسیاری از بخش ها به راحتی می توان در عصر چهارم انقلاب صنعتی، اطلاعات را در دسترس عموم قرار داد؛ به عبارتی هر سه قوه می توانند، هر چند اولویت با مجلس و دولت است. به نظر تنها سازمان هایی که نمی توانند به طور کامل، در اتاق شیشه ای باشند، سازمانهای نظامی و اطلاعاتی هستند. با ایثار، شاهد رشد و توسعه اقتصادی کشور، حتی در شرایط تحریم های هدفمند خواهیم بود.
@EmadibaygiGleam