شناسه خبر: ۱۴۰۱۹۲۲ سرویس: استانها؛ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ – www.tasnimnews.com

معاون وزیر علوم به تجمیع دانشگاههای پزشکی و غیرپزشکی برای ارتقای تراز بین‌المللی مراکز آموزش عالی تأکید کرد و گفت: مجوز تأسیس مرکز دانشگاهی جدید صادر نمی‌شود اما ۲۵۰ مجوز برای آموزش مجازی ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مجتبی شریعتی نیاسر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای ارتقای وضعیت آموزش عالی، ارتقای سطح کیفی و کنترل کمی و اقتدار مراکز دانشگاهی انجام شده است.

وی با اشاره به رشد بی‌رویه مراکز دانشگاهی در دولت قبل بیان کرد: در دو دولت گذشته جمعیت دانشجویی ۱۲۰ درصد افزایش یافته و تعداد مراکز دانشگاهی از ۹۱۷ واحد به بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد رسیده است که این موضوع نشان از رشدی نامتوازن و غیرمنتظره دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر توجه به مأموریت‌های اصلی مراکز دانشگاهی تأکید کرد و افزود: طرح آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و منطقه‌ای کردن آموزش عالی، مأموریت‌گرایی دانشگاهها و تدوین طرح مدیریت منطقه‌ای برای تفویض اختیار به دانشگاهها و هم‌افزایی مراکز آموزش عالی در یک منطقه از مهمترین رویکردهای آن است.

وی توجه به ایجاد دانشگاههای مهارتی را مهم خواند و گفت: دانشگاههای علمی – کاربردی و فنی و حرفه‌ای با ارتقای سطح مهارت افراد خلا و کمبود تکنسین در کشور را جبران می‌کنند و به این ترتیب جمعیت دانشجویی توانمند وارد بازار کار می‌شوند.

صدور ۲۵۰ مجوز آموزش مجازی

شریعتی با اشاره مأموریت دانشگاه پیام نور در حوزه آموزش‌های غیرحضوری ابراز کرد: نزدیک به ۲۵۰ مجوز آموزش مجازی و الکترونیک در سراسر کشور صادر شده است.

وی در مورد دانشگاههای مأموریت‌گرا بیان کرد: برخی از مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه فرهنگیان که تابع دستگاههای دیگر هستند، با توجه به نیاز دستگاه مربوطه دانشجو می‌پذیرند تا نیازهای آنها در حوزه نیروی انسانی را برطرف کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: با سیاست‌های اتخاذ شده برخی از دانشگاههای وابسته به دستگاهها مانند دانشگاه علوم نظامی یا علوم اسلامی، باید ضمانت شغلی دانش‌آموختگان را تضمین کنند و ظرفیت پذیرش دانشجو در آنها تقاضامحور و با توجه به نیاز دستگاه تابعه است.

وی سیاست آموزش عالی را بر توسعه رشته‌ – محل‌های تقاضامحور عنوان کرد و افزود: مراکزی که شغل فارغ‌التحصیلان را تضمین کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

شریعتی با اشاره به هدف‌گذاری وزارت علوم در راستای کنترل کمی تعداد دانشجویان و مراکز آموزش عالی و ارتقای سطح کیفی ابراز کرد: مجوزی برای ایجاد موسسات آموزش عالی جدید صادر نمی‌شود و توسعه رشته‌ – محل‌های مورد درخواست، کنترل شده است.

وی در مورد ارتقای شاخص‌های کیفی بیان کرد: نسبت دانشجو به استاد ۱۶ درصد ارتقا یافته و تعداد اعضای هیئت علمی ۱۲ درصد رشد پیدا کرده است و این در حالی است که به دانشگاهها اعلام شده تا در پذیرش دانشجو از ظرفیت خود فراتر نروند.

بازنگری در رشته‌های دانشگاهی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ایجاد ۹۰۰ رشته – محل مهارتی تصریح کرد: نزدیک به ۶۰۰ رشته – مقطع مورد بازنگری قرار گرفتند و برای ۲۵۰ رشته – مقطع نیز برنامه تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه از ایجاد مواد بین‌رشته‌ای استقبال می‌شود، ابراز کرد: ۷۱ رشته بین رشته‌ای در دانشگاهها ایجاد شده و با توجه به اهمیت مباحث دوران دفاع مقدس، درس ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر تأثیرگذاری در معدل به عنوان یک درس اختیاری به دانشگاهها محول شده است.

شریعتی دروس مدیریت خانواده، محیط زیست، کارآفرینی، مهارت‌افزایی و استانداردسازی را از جمله دروس ابلاغی به دانشگاهها به عنوان مباحث اختیاری برشمرد و گفت: این دروس به منظور افزایش توان دانشجویان برای فعالیت در عرصه‌های اجتماعی و ایجاد اشتغال ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه حداکثر سهم مراکز آموزش عالی در اشتغالزایی ۳۰ درصد است، تصریح کرد: این وظیفه برای ایجاد اشتغال غیرمسقیم بوده و به جهت‌گیری‌های این مراکز در راستای توسعه کمی و کیفی مربوط می‌شود.

حذف غیرانتفاعی از مراکز آموزشی غیردولتی

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به حذف واژه غیرانتفاعی از مراکز آموزشی غیردولتی تأکید کرد و گفت: باید سایر دستگاهها به ویژه در حوزه حقوقی به مراکز آموزش عالی خصوصی کمک کنند.

وی شمار دانشجویان در سال ۹۲ را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: این رقم با روند کاهشی در حال حاضر به ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر رسیده است.

شریعتی با اشاره به اینکه سالانه ۷۸۰ هزار نفر دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند، بیان کرد: این تعداد شامل ۴۵۰ هزار نفر در دوره کارشناسی، ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در دوره دکتری، ۲۳۰ هزار نفر در مقطع ارشد و بقیه در دوره کاردانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۸۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد بازار کار می‌شوند و ۱۸ درصد آنها کار مرتبط با رشته تحصیلی خود ندارند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کاهش جمعیت کشوری، کنترل استانداردهای آموزشی و ظرفیت مازاد دانشگاهها و نیز مأموریت‌گرایی با توجه به وظایف محول شده به دانشگاهها را از دلایل افزایش صندلی‌های خالی در مراکز آموزش عالی عنوان کرد.

وی با اشاره به سطح‌بندی دانشگاهها بیان کرد: دانشگاه صوفی رازی زنجان جزو دانشگاههای سطح سه قرار گرفته و استاندارد سرانه آموزشی تعداد اعضای هیئت علمی مشکلاتی دارد که برای تبدیل شدن به سطوح بالاتر باید این مشکلات را برطرف کند.

افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان

شریعتی به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط با صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز کرد: از سال ۹۲ تا ۹۵ تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری ۱۱۰ درصد رشد یافته است.

وی تعداد شغل‌های ایجاد شده در پارک علم و فناوری را ۳۲ هزار مورد برشمرد و گفت: تعداد این شغل‌ها ۵۰ درصد رشد یافته است و صادرات محصولات دانش‌بنیان از ۱۴ میلیون دلار در سال ۹۲ به ۱۴۰ میلیون دلار در سال ۹۵ رسیده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ایران در سال ۹۲ از لحاظ رشد شتاب علمی در رتبه ۲۵ دنیا بود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ کشور رتبه نخست را در این حوزه کسب کرد.

وی جایگاه ایران در پایگاه ISI را در رتبه ۱۷ عنوان کرد و افزود: درصد مقالات داغ ایران در بین دانشگاههای دنیا ۲٫۲ درصد گزارش شده و تعداد پروژه‌های تحقیقاتی با دستگاههای مربوطه از ۱۷ مورد در سال ۹۲ به ۲۳۵ مورد در سال ۹۵ رسیده است.

شریعتی با اشاره به اینکه انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای خارجی در حال حاضر متوقف شده است، بیان کرد: اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در سال ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲۴ درصد و ۳۲ درصد تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد کاری تبدیل شده است.

ارتقای دانشگاهها به تراز بین‌المللی

وی با اشاره به اینکه چهار طرح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم مربوط می‌شود، ابراز کرد: یکی از مهمترین این برنامه‌ها ارتقای سطح دست کم پنج دانشگاه و پژوهشگاه به تراز بین‌المللی است و در این راستا دانشگاههای سطح یک کشور توان رقابت با ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جدا کردن دانشگاههای پزشکی و غیر پزشکی از یکدیگر را نادرست خواند و گفت: حضور دانشگاههای غیرپزشکی در عرصه رقابت به تنهایی کفایت نمی‌کند و این دو مرکز باید با هم تجمیع شوند تا امتیازات بیشتری در ترازهای بین‌المللی کسب کنند.

وی به تعاملات بین‌المللی تأکید کرد و گفت: درصد قابل توجهی از دانشمندان از کشورهای جهان سوم هستند و ما باید توانمندی‌های علمی خود را در دنیا عرضه کنیم و با قدرت‌نمایی علمی کسی اجازه تعرض به کشور را به خود نمی‌دهد.

شریعتی تعداد دانشجویان خارجی کشور را یک درصد برشمرد و گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌‍بینی شده که این رقم به ۴ درصد برسد.