ایرانی‌هایی که برای تحصیلات عالی عازم آمریکا می‌شن، عمدتا مشغول به تحصیلات مهندسی یا ریاضی و فیزیک می‌شن. دکترای اقتصاد، یا سایر علوم انسانی، خیلی کم داریم.

تو نموداری که اینجا پست کردم
https://t.me/Economics_and_Finance/464
دیده می‌شه که از بین ده کشوری که بیشترین دانشجوی دکترا در آمریکا رو دارند، چینی‌ها و کره‌ای‌ها بیشتر از همه در رشته‌های غیرمهندسی تحصیل می‌کنند. بخشی قابل توجهی از این دانشجوها، اقتصاد، فاینانس، و حسابداری می‌خونند.

داشتن چند تا دکترای برق یا مکانیک دیگه دردی از ایران دوا نمی‌کنه. اما بدجوری به کسانی که در علم اقتصاد مطالعه و پژوهشهای عمیق داشته باشند و به سیاست‌گذاری در وجوه مختلف اقتصاد مسلط باشند نیاز داریم.

یک گواهش همینکه که ما با یک رییس سازمان برنامه و بودجه‌ای طرف هستیم که بر می‌گرده میگه «ما کسری بودجه نداریم». (سند: https://t.me/eghtesadnews_com/26520 )
کسی که نفهمه مضرات چربی خون بالا چیه، یا نسبت به چربی خون بالای خودش در انکار باشه، طبعا نه داروش رو درست مصرف می‌کنه نه رژیم غذایی‌ش رو اصلاح می‌کنه.

در سه ماه اخیر در دستکم ۵ مقاله در مورد اهمیت انضباط مالی در بودجه دولت، و در نظام بانکی، نوشتم. وقتی رییس سازمان برنامه و بودجه یا معنی کسری بودجه رو نفهمه، یا نسبت به وجود کسری بودجه در انکار باشه، مثل مریضی که دارو مصرف نمی‌کنه و رژیم غذاییش رو اصلاح نمی‌کنه، توان اصلاح بی‌انضباطی‌های مالی دولت، یکی از دو ریشه بسیاری از معضلات اقتصادی کشور، رو نداره.

تصور نکنید اگه ایشون کنار زده شد، هر کس جاشون بیاد بهتره! نخیر!
توهم «همواره طراز بودن بودجه» سکه رایجی در میان مدیران دولت کنونی و دولت‌های گذشته‌ست.

مهندس تو کشور کم نداریم. اما نیاز داریم که فوج فوج باهوش‌ترین و درسخون‌ترین جوونهای این کشور برند و اقتصاد رو در سطوح عالی مطالعه کنند و بفهمند. هر وقت در اون نموداری که اشاره کردم، سهم بخش زرد رنگ (رشته‌های غیر مهندسی) نسبت به بخش بنفش رنگ (رشته‌های مهندسی) دستکم به اندازه چین و کره افزایش یافت، شاید سیاست‌گذاری‌های اقتصادی فاجعه باری که در هر ۸ دولت بعد از جنگ بروز کرده دیگه تکرار نشن، و قدری رشد و رونق اقتصادی از جنس چین و کره رو هم تجربه کنیم. بدون نخبگان اقتصاددان، تصور نکنید اگه این وزیر بره اون یکی بیاد، این رییس جمهور بره اون یکی بیاد، یا حتی این حکومت بره اون یکی بیاد، شرایط اقتصاد کشور بهبودی پیدا می‌کنه.

? خطاب به دانشجو‌های لیسانس امروز:
اگه اهل دکترا گرفتن از خارج کشور هستید، لطفا گزینه دکترای اقتصاد یا دکترای فاینانس رو خیلی خیلی جدی بررسی کنید. امید ما به شما دانشجو‌هاست.
وقایع اتفاقیه- پویا ناظران