اینگونه اعلامِ اعدام نکنید!
مجتبی عمادی
?خاطرم می‌آید بچه که بودم کارتونی را صدا و سیما نشان می‌داد که در آن رقابتی بین دو فرمانده نظامی چشم بادامی برقرار شده بود تا یکی از آنان برای ماموریتی انتخاب شود. الف، به شدت قوی بود و لذا می‌خواست همه چیز را با قدرت و زور به پیش ببرد؛ ب هم قوی بود اما همواره قبل از انجام هرکاری ابعاد آن را به دقت بررسی می‌کرد و سپس دست به اقدام می‌زد. خاطرم می‌آید در مرحله‌ای قرار شد ابتدا سنگی را پرتاپ کنند و سپس پر پرنده‌ای را. همانگونه که انتظار داریم، الف سنگ را بیشتر پرتاپ کرد؛ اما اختلاف بین آندو به شدت معنادار نبود. در مورد پر، اما ب برنده قطعی بود. در مقام تصمیم به سپردن امور، قطعا اولویت با ب است و محتمل‌تر است که پیروزی با او حاصل شود.
?آیا ایران، دستکم در سطح منطقه غرب آسیا کشوری قوی و تاثیرگذار شده است؟ عربها ضرب المثلی دارند که می‌گوید ضربه‌ای که نکشد، قوی‌تر می‌کند. در این چهل و یک سال انواع و اقسام تحریم‌ها و وقایع سخت مثل جنگ رخ داده است و ما مانده‌ایم، پس قوی‌تر شده‌ایم. دقیقا مصداق همین ضرب‌المثل را در طی تکامل هم داریم. به عنوان مثال، باکتری ها به آنتی‌بیوتیک حساس هستند و با استفاده از آنتی‌بیوتیک باکتری ها کشته می‌شوند؛ اما چنانکه می‌دانیم استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیکها باعث بروز باکتریهای مقاوم شده است. مثالهای متنوع دیگری نیز می‌توان در این زمینه ارائه کرد که از آنها می‌گذرم. پس، می‌پذیریم که قوی‌تر شده‌ایم.
?دنیای امروز در عصر چهارم انقلاب صنعتی، به شدت در حال شفاف شدن است؛ یعنی حتی دیگر حریم خصوصی افراد هم به آن معنا وجود ندارد. به اپلیکیشنهای مختلفی که بر روی تلفنهای همراه، تبلتها و لپ‌تاپها نصب می‌کنیم اجازه دسترسی‌های گسترده می‌دهیم. پس، چنانکه بایستی کرونا را به عنوان واقعیت بپذیریم؛ شفاف شدن اجباری، اختیاری یا هر مدل دیگر را هم بایستی بپذیریم. نتیجه قطعی چنین امری آن است که بایستی همواره آماده باشیم تا به دوستان، نزدیکان و در نهایت افکار عمومی در مورد آنچه می‌خواهیم انجام بدهیم یا انجام داده‌ایم توضیحات قانع کننده ارائه کنیم.
?آیا اکنون کشور در شرایط عادی است؟ خیر، چنانکه نوشته‌ام ما در جنگی تمام عیار و پیچیده قرار داریم. لازمه پیروزی در چنین جنگی، وجود استراتژی جامع و تلفیقی با حضور یک اتاق جنگ است. این اتاق به صورت لحظه‌ای کلیه وقایع را رصد می‌کند و براساس آن به تصمیم‌هایی می‌رسد که توسط قوای مختلف اجرا می‌شود. آیا به صرف آنکه قوی هستیم، می‌توانیم بدون رصد افکار عمومی و جهانی دست به اقدام‌های حتی کاملا درست بزنیم؟ به نظرم، پاسخ به این سوال هم منفی است. بدون همراه کردن افکار عمومی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی حتی قویترین دولتها/ کشورها هم در اعمال سیاستها و اقداماتشان با شکست مواجه می‌شوند.
?چنانکه نوشته‌ام، حقوق نمی‌دانم و با رویه‌های قضایی نیز هیچگونه آشنایی نداریم. وقایع آبان ۹۸ را نیز از نزدیک دیده‌ام و حجم تخریب‌ها مرا شگفت زده کرد. بعلاوه با حکم اعدام هم موافقم؛ ما در بدن خودمان هم تمامی سلولها نمی‌توانند تا پایان عمر ما همراه ما باشند؛ بلکه به علت آسیب رساندن به کل موجودیت ما سلول آسیب‌دیده خود را اعدام می‌کند. درهرحال، اعدام فرایندی غیر قابل برگشت است. به همین دلیل، آنان که چنین حکمی را دریافت می‌کنند لازم است که از فرایندی کاملا دقیق، عادلانه و سنجش‌پذیر بگذرند که از روایی و پایایی برخوردار باشد. حال چنانچه بپذیریم که در مورد سه محکومی که طوفان توئیتری برایشان برپا شد، رسانه‌های مختلف لندن‌نشین به شدت به آن پرداختند، افراد مختلف غیر فارسی زبان هم به آن واکنش نشان دادند به طوریکه #اعدام_نکنید به ترند در توئیتر تبدیل شد، حکمی کاملا عادلانه صادر شده است؛ آیا نحوه اعلام آن و زمان اعلام آن به‌جا و مناسب بود؟
?قدرت، فقط قدرت سخت نیست؛ چنانکه پاسخ اول ترور و شهادت حاج قاسم موشک باران پایگاه نظامی آمریکا بود، چنانکه پاسخ توقیف نفتکش ما، توقیف نفتکش بود؛ اما پاسخ جامع به وقایع آبان ۹۸ صرفا اعلام خبر اینگونه‌ای صدور حکم اعدام این سه جوان نیست! قدرت نرم هم مولفه‌ای کاملا جدی در عرصه جهانی است. ما بسیار نیاز داریم تا در عرصه قدرت نرم تلاش، کوشش و پژوهش و هوشمندانه و عالمانه آن را اعمال کنیم. پر پرنده را نمی‌توان با قدرت و با شدت پرتاپ کرد تا به جای دوری برود؛ پر پرنده با فوت کردن در جهت باد بسیار دور می‌شود. قوای ما به مرکز افکارسنجی ملی، منطقه‌ای و جهانی نیاز دارند و شایستگان و نخبگانی که بر اساس درونداهای واقعی مشاوره‌های مناسب، عالمانه و جامع به سیاسیون و تصمیم‌گیران بدهند تا قلوب را فتح کنیم و به رپت (رشد،پیشرفت،توسعه) برسیم.
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi