مجتبی عمادی

☘فرصتی دست داد تا دوباره پس از ۱۷ سال، اما این دفعه با خانواده از همدان دیدن کنم. شهر تاریخی هگمتانه پایتخت مادها بود و پایتخت تابستانی هخامنشیان که هنگام بازدید آن مجموعه، باقی مانده های منازل مسکونی ساکنین آن دوره با دیوارهای نسبتا قطور به چشم می خورد؛ هر چند اطلاعات دقیق نوشته شده ای وجود نداشت که کنجکاوی بازدیدکنندگان را پاسخگو باشد. در گنجنامه نیز سنگ نوشته های داریوش و خشاریاشا از دوره هخامنشیان البته بدون هر گونه حفاظ شیشه ای، کاملا دیدنی بود. آرامگاه بابا طاهر و ابوعلی سینا هم از دوران بعد از اسلام با بناهای بازسازی شده، دیدنی بودند. بازار سنتی همدان هم به شدت زیبا و دیدنی بود. گردشگران ایرانی و غیر ایرانی در شهر حضور داشتند و مردم همدان نیز به تقاضای کمک گردشگران منجمله ما با روی خوش واکنش نشان می دادند. امید دارم که همدان که به نوعی پایتخت باستانی ایران است، پذایری گردشگران بیشتری از اقصی نقاط جهان چون پراگ در جمهوری چک باشد.
☘در ادامه مسیر، به کردستان و شهر زیبای سنندج آمدیم. تاکنون به این شهر نیامده بودم. شهری ساخته شده بر فراز تپه های کوچک و بزرگ که به خصوص یادآور مناطق شمالی تهران چون زعفرانیه است. در فاصله میدان آزادی تا انقلاب این شهر که البته در بخش هایی طرح ترافیک دارد، بخش های تجاری مدرن و سنتی شهر تمرکز خاصی دارد. بازار سنتی آن به خصوص با آن پارچه های رنگین و زیبا که برای تهیه لباس های سنتی زیبا برای زنان و دختران استفاده می شود، به شدت جذاب بود.
برای دیدن خانه کرد که می رفتیم، در جایی مسیر را گم کردیم و وارد یک کوچه فرعی شدیم. از مردی که لباس کردی پوشیده بود، آدرس را پرسیدیم؛ با توجه به گرم بودن هوا، با اصرار فراوان، پارچ آب سرد برایمان آورد و سپس مسیر را نشانمان داد. خانه کرد، عمارتی است که بنای اولیه آن به دوره صفویه بر می گردد. از آنجا که خارج شدیم و به سمت مسیر طلایی انقلاب-آزادی که رفتیم با کلانه پزان رو به رو شدیم؛ نانی نازک و دولایه که لای آن سبزی است و پس از پخت، روغن مال می شود.‌ نان خوشمزه ای است! به هتل که برگشتیم به مناسبت بزرگداشت بازنشستگان، جشنی توسط تامین اجتماعی کردستان تدارک دیده شده بود. پایکوبی مردان کرد که در بین عموم مردم به رقص کردی معرف است، از جمله برنامه ها بود؛ پایکوبی با معنا و هدف و البته پر از جنبش! شاید جالب باشد بگویم که روستای تنگی سر (که عکس های آن را در اینستاگرام گذاشته ام) در بخش سیروان سنندج که ساختاری چون ماسوله استان گیلان دارد، مردمانش در نوروز با همان لباس های زیبای محلی به همراه پایکوبی آن را جشن می گیرند (https://www.isna.ir/photo/97010500808/نوروز-تنگیسر). چه مردمان شریفی دارد تنگی سر!
هر گاه که به اروپا رفته ام، از دیدن وفور گردشگران کشورهای مختلف در آنجا این سوال فکرم را مشغول کرده است که ما چرا در ایران با وجود چنین مهمان نوازی، تنوع و تاریخ غنی ایرانی-اسلامی در جذب گردشگر خارجی هم ضعیف عمل نموده ایم. به نظرم عدم شناساندن خود به جهانیان به زبان آنان و در رسانه های آنان به طور موثر و متواتر، عدم وجود سهولت ورود گردشگران خارجی به کشور چون ترکیه، عدم شناخت کافی بخش های مختلف کشور از جاذبه های دیگر نقاط کشور، کم بودن و گران بودن استفاده از اماکن اقامتی چون هتل ها به خصوص برای خود ایرانیان، عدم وجود برنامه سازی موثر در صدا و سیما جهت معرفی جاذبه های هر نقطه کشور و ارائه زمان های مناسب جهت بازدید از آن جاذبه ها، کمبود زایش شرکت هایی چون ایر بی ان بی (https://www.airbnb.com) ناشی از عدم توسعه موثر تخریب خلاق، عدم ارائه جایگزین برای استفاده از کارتهای بانکی خارجی که به علت تحریم های ظالمانه امکان استفاده ندارند، باعث شده است از درآمد سرشار ارزی و توزیع مناسب درآمد بی بهره باشیم. از طرف دیگر، فقدان شناخت ایرانیان از جاذبه های سرتاسر ایران، باعث جنگل زدایی در شمال و حضور متمرکز در شهرهایی چون اصفهان و شیراز شده است. زائران حرم امام رضا نیز چون مقصد اصلی شان را مشهد گذارده اند و به دلایل فوق از جاذبه شهرهای گذری بی اطلاعند، به راحتی از شهرهایی چون تربت حیدریه عبور می کنند. به نظرم وجود تابلوهایی که در ورودی های مختلف شهرها جاذبه های آنها را نوشته باشد (در نقش سقلمه)، به همراه توسعه اپلیکیشن هایی که جاذبه های نقاط مختلف ایران را به زیبایی معرفی نمایند؛ بعلاوه برنامه ریزی منسجم شوراهای اسلامی شهر و روستا با همراهی وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی و گردشگری جهت رفاه موثر گردشگران در مدت حضور، ساخت برنامه های تلویریونی برای نمایش در مراکز استانهای دیگر و توسعه زیرساختهای ترابری می تواند بر این تورم حضور در مناطق شناخته شده غلبه کند و به توسعه اشتغال و رفاه در مناطق کمتر برخوردار کمک موثری نماید.
@EmadibaygiGleam