از مدیریت محتوا تا مناقشه واکسن!
مجتبی عمادی
?روزهای انتهایی هفته قبل (هفده تا نوزده دی نود و نه)، روزهای بسیار خاصی در تاریخ معاصر خواهند بود. اولین واقعه در آمریکا رخ داد که طرفداران ترامپ به طرف ساختمان کنگره آمریکا رفتند و با ناباوری ناظران آنچه را که آمریکایی‌ها در کشورهای دیگر پیاده کرده‌اند، در کشور خودشان پیاده شد که با محکومیت گسترده‌ای از سوی سیاسیون باسابقه و شناسنامه‌دار آمریکایی روبه‌رو شد. پس از آن واقعه، توئیتر-پیامرسانی که به طور گسترده در این چهار سال اخیر توسط ترامپ استفاده شده است-حساب کاربری شخصی وی را برای همیشه تعلیق کرد. در ایران و آن دسته از رسانه‌های انگلیسی زبانی که بنده دنبال می‌کنم، هم بخشی از سخنان رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود واکسنهای آمریکایی و انگلیسی به شدت مورد توجه و بحث قرار گرفت. در این فقره هم باز هم ایران و آمریکا در صدر اخبار قرار گرفتند!
?ترامپ پیش‌بینی ناپذیر محدود است؛ به همین دلیل می‌شد حدس زد که تا مرحله تایید نهایی پیروزی نهایی بایدن هرکاری از دستش بربیاید انجام دهد تا همچنان در قدرت بماند؛ آخر باختن برای یک خودشیفته بسیار سخت است. به همین دلیل هرچند تصرف موقتی کنگره شوکی به جامعه آمریکا و هم‌پیمانان آن وارد کرد، اما ترامپ مورد انتظار بازی کرد! آنچه مورد انتظار نبود تعلیق دائمی حساب کاربری وی در توئیتر بود. آزادی بیان شعاری است که بسیار جدی توسط غربیان داده می‌شود و چنانچه به خاطر بیاوریم در جریان ناآرامی‌ها و اغتشاش‌های سال ۸۸ توئیتر همراهی کاملی با ایرانیان معترض به نتایج انتخابات نشان داده بود و به همین دلیل متاسفانه به مدت طولانی فیلتر گردید. اینکه انحصار شرکتهایی چون توئیتر و فیسبوک این اجازه را به آنها می‌دهد که اینگونه دست به مدیریت محتوا به عیان و در خفا بزنند به شدت امری خطرناک برای جوامع انسانی است. شکل‌دهی به افکار منجمله نشاندن شیطان به جای فرشته در شدیدترین فرم آن، کنترل جوامع را به دست این انحصارگران رسانه‌ای خواهد داد که نوعی بردگی مدرن خواهد بود.
?اما چرا فردی چون آیت‌اله العظمی خامنه‌ای که پرتوکلهای بهداشتی را در دوران کرونا دقیق رعایت می‌کند، اجازه می‌دهد تا دربهای حرمهای رضوی و معصومه بسته شوند، نمازهای جمعه برگزار نگردند، به شدت در نوشته‌ها و سخنرانی‌ها از علم، عالم، شتاب توسعه علمی دفاع می‌کند، چنین صریح بر ممنوعیت ورود واکسن از آمریکا و انگلیس اشاره می‌کند؟ رهبر ایران کاملا برخلاف ترامپ نشان داده است که فردی صبور، قاطع و پیرو اصیل منطق در تصمیم‌گیری است چنانکه در پاسخ اولیه به شهادت حاج قاسم، ایران فقط موشکهایی به یک پایگاه آمریکایی شلیک کرد.
?از حیث تاریخی به خصوص سه کشور روسیه، انگلیس و آمریکا فجایع زیادی را در ایران ایجاد کرده‌اند: از قتل و کشتار و قحطی بگیرید تا جدا کردن بخشهایی وسیع از ایران زمین. پس در سطح روابط سیاسی، این کشورها -چنانکه چین نیز چنین خواهد شد- قابل اعتماد و مورد وثوق نیستند. علت شکست‌های اخیر ایران در پرتاپ ماهواره، فرستادن قطعات معیوب به ایران با رهبری آمریکا بوده است. حتی نوشته بودند که ماسکهایی که در زمان جنگ، آلمان به ایران فرخته بود؛ فیلترهایشان به درستی کار نمی‌‌کرد. بنابراین، مقام اول مملکت به اطلاعاتی از خرابکاری‌ها دسترسی دارد که ما نداریم؛ پس می‌توان بخشی از ممنوعیت را به این موضوع مرتبط دانست.
?چنانکه شواهد نشان می‌دهد ما در دهه اخیر سالانه حدود ده میلیون دلار واردات واکسن از آمریکا، انگلیس و فرانسه داشته‌ایم. بعلاوه، شرکتهای مختلف منجمله شرکتهای دارویی علیرغم مسئولیت اجتماعی اما به علت فشار سهامداران و نظام بازار و علیرغم طی کردن رویه‌های کارآزمایی بالینی تولیداتی را به بازار روانه می‌کنند که پس از مدتی مجبور به جمع‌آوری محصول و پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان می‌شوند. هیچ پژوهشگر و دانشمند اصیلی نیز ادعا نکرده است و نخواهد کرد که یافته وی کاملترین یافته است و هیچ نقصی به آن وارد نیست. پس به مانند تمایی داروها و تجویزهای پزشکی که دارای پیامدهای منفی هستند، واکسنهای تولیدی هم می‌توانند دارای پیامدهای منفی باشند. ساده‌ترین علت آن، وجود تفاوتهای ژنتیکی در افراد است که موجب پاسخ متفاوت به یک دارو می‌شود.متاسفانه نه فقط در ایران که در کشورهای مختلف و نه فقط از عامه مردم که عده‌ای از متخصصان هم دست به تشکیک جدی در مورد واکسنهای ساخته شده کرونا زدند که بنده به نوبه خودم در مصاحبه‌ای با ایسنای شهرکرد به بخشی از آنها پاسخ دادم؛ اما قدرت همه‌گیری اطلاعات (اینفودمیک) از امثال بنده بسیار بیشتر بوده است.
?چنانکه رهبری پس از مطرح کردن دولت جوان انقلابی به دفعات منظور خود را هر چه بیشتر تبیین کرده‌اند؛ چنانکه مرحوم حاج قاسم را هم مصداق هم جوان مدنظرشان دانسته‌اند؛ لذا با توجه به ویژگی‌های ایشان بایستی منتظر نظرات تکمیلی ایشان ماند./۱
از مدیریت محتوا تا مناقشه واکسن!/۲
?تا آنجا که بنده مقاله‌های مربوط به ویروس کرونا را خوانده‌ام و به عنوان یک متخصص حوزه علوم زیست-پزشکی، واکسنهای تایید شده فایزر-بایون‌تک، آکسفورد-آسترازنیکا و مدرنا حتی علیرغم جهش‌های جدید ویروس کرونا و ایجاد گونه(واریانت)‌های جدید، برای پیشگیری از آلوده شدن افراد موثر است و علت تلفات بالا در کشورهایی چون آمریکا و انگلیس پایین بودن سرعت تزریق واکسن و نیازمندی به تزریق دو دوز واکسن از سرعت انتشار ویروس به خصوص واریانت جدید بوده است که چنین نرخ بالایی از فوتهایی روزانه در آن کشورها به ثبت رسیده است. به همین دلیل است که تلاشهایی در حال انجام است تا واکسنهایی توسعه پیدا کنند که فقط نیاز به تزریق یک دوز داشته باشند.
?چنانکه الگوی انتشار ویروس در ایران در سال قبل نشان می‌دهد، و با توجه به بروز مجدد انتشار کرونا در دو شهر چین و اعمال قرنطینه و محدودیت سفر برای هجده میلیون نفر، به احتمال قوی در بهمن و اسفند با موج جدیدی از کرونا و البته با واریانتهای جدید روبه‌رو خواهیم شد.از این حیث می‌طلبد که نه تنها برخی از مسئولان به فکر بازگشایی مدارس و دانشگاهها نباشند، بلکه چنانکه علم مدیریت در شرایط عدم اطمینان نشان می‌دهد، راهبرد جامعی با احتمال رخداد بدترین سناریو برای مواجه با آن واریانتهای با آن انتشار سریع تدارک دیده شود. توجه داشته باشیم که نه چین، نه انگلیس، نه آلمان و نه فرانسه تحت تحریمهای وحشیانه آمریکا نبوده‌اند و دستکم براساس برخی معیارها شرایط مناسبتری از ما دارند و اکنون با چنین شرایط بغرنجی روبه‌رو شده‌اند. کرونا آمده است که بماند و شاید حتی در ژنوم ما جاودانه شود.
?پس چه مدیریت محتوا با هر عنوانی را توسط شرکتهای بزرگی چون توئیتر، فیسبوک و گوگل مدنظر قرار دهیم؛ چه جعل عمیق را که به گستردگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ چه فیلمها و تصاویر پورنوگرافیک غیرواقعی سلبریتی‌ها/افراد عادی حاصل استفاده از هوش مصنوعی که به راحتی تولید می‌شوند و چه صحبتهای اخیر رهبری را در مورد واکسن کرونا، قضاوت کردن در مورد آنها بدون در نظر گرفتن زمینه، تاریخچه، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری فرد مورد نظر، و تفکر انتقادی و ارزیابی انتقادی آنچه به ما رسیده است؛ ما را به بیابانی برهوت خواهد کشاند که موجب نابودی می‌شود. چنانکه انواع متفاوتی از هوش داریم که با کنکور برای سالها به محاق می‌بریمشان، انواع مختلف سواد نیز در قرن بیست و یکم میلادی و چهاردهم شمسی وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آنها سواد رسانه‌ای است که بنیان آن تفکر و ارزیابی انتقادی است.
@EmadibaygiGleam
@DrEmadibaygi