خبرگزاری فارس؛ گروه دانشگاه / حوزه علمی-فناوریhttp://fna.ir/46WJHT
۹۵/۰۹/۲۳ :: ۱۱:۴۵

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در هفدهمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران در دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر پایه اقتصاد کشور به جای منابع زیرزمینی به نیروی انسانی متکی شود موفق می‌شویم، در مدلی که به منابع نفتی متکی باشد پژوهش به عنوان یک کالای لوکس در گوشه‌ای نگهداری می‌شود.

وی افزود: در مدلی که بر پایه منابع نفتی باشد تعابیر ما نسبت به پژوهش غلط است. همانطور که در گذشته اشتباهات محرزی در تخصیص بودجه پژوهشی داشتیم.

ستاری گفت: یک مدل تولید شغل در سیستم‌های نفتی است به این صورت که دولت سرمایه‌گذاری می‌کند که قطعا این سرمایه‌گذاری‌ها اشتباه است. مانند هزاران نمونه‌‌ای که برای ساخت کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و آیا مانده‌ای که چطور جمع‌شان کنیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور اظهار داشت: گاهی فکر می‌کنیم مدل اشتغال در مملکت این است که کارخانه بزنیم و هزار مدل لابی می‌شود تا کارخانه از یک مکان اقتصادی به یک مکان غیراقتصادی برده شود و این کارخانه هم اصلا در طرح آمایش استان نیست.

وی ادامه داد: یکی از استانداران گفت ما حاضریم این کارخانجات را با یک شاخه گل رز تحویل دهیم زیرا این مدل اشتغال، بیکاری را افزایش می‌دهد به طوری که در حال حاضر اصفهان سومین استان کشور از نظر بیکاری است.

ستاری عنوان کرد: چند سال پیش ما را مسخره می‌کردند و می‌گفتند که چند بچه شرکت می‌زنند ولی حالا این بچه‌ها بزرگ شدند و من قول می‌دهم که در دو سال آینده این شرکت‌های کوچک به بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل می‌شود.

وی افزود: ما در رابطه با تعداد مهندسان به ازای جمعیت در دنیا رتبه دوم را داریم و معادل آمریکا مهندس تربیت می‌کنیم.

ستاری اظهار داشت: آنچه در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آمده است به محیط کسب و کار مربوط است، ما باید محیط کسب و کار را درست کنیم.

ستاری ادامه داد: افرادی با عنوان مالیاتچی، اماکنچی، شهرداری‌چی و … وظیفه دارند که کرکره کارها را پایین بکشند و این «چی»ها هر روز فتنه‌‌ای به پا می‌کنند و ما باید شرایط را درست کنیم.

معاون علمی رئیس‌جمهور اظهار داشت: این مملکت قبل از پول نفت چطور در دنیا آقایی می‌کرد و تاریخ علم را در اختیار داشت؟ چه شد که همه اینها از بین رفت؟ ما روش‌های ساده‌تری پیدا کردیم و فکر کردیم که از طریق پول نفت می‌توانیم پولدار شویم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: اگر فکر می‌کنیم که با فروش نفت می‌توانیم مملکت را نگه داریم اشتباه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: توقعات مردم در حال حاضر بسیار بالا رفته و با شیوه‌های سنتی نمی‌توانیم مملکت را نگه داریم.

وی اضافه کرد: وظیفه دولت است که در پژوهش‌های پایه سرمایه‌گذاری کند. تا زمانی که پژوهش در اقتصاد کشور تاثیر نداشته باشد کسی پژوهش را تحویل نمی‌گیرد و همه فکر می‌کنند که پژوهش یک کالای لوکس است، ما باید پژوهش پایه را از تجاری تفکیک کنیم زیرا در بخش تجاری حق ندارد وارد شود و این بخش مربوط به حوزه خصوصی است.

ستاری خطاب به پژوهشگران گفت: نباید به خودتان اجازه دهید که کارمند جایی شوید بلکه باید با اعتماد به نفس و یک تیم پژوهشی کار را آغاز کنیم.

ستاری افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش دارند و پیش‌بینی ما برای آخر امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: قطعا مقاومتی که در سیستم لَخت دولتی هست، می‌شکنیم.