✍?حسن قاسمی

به دور و بر خودمون که نگاه می کنیم انگار که تیپهای پینوکیو، روباه مکار، گربه نره، جینا و پدر ژپتو هنوز دارن با ما زندگی می کنن و ما از این داستانهای ساده درس نگرفتیم!

▫️شخصیت پینوکیو عموماً به دروغگویی شهرت پیدا کرده و دراز شدن دماغ چوبی تمثیل شیرینی تو ذهنمون جا گذاشته که فرد دروغگو رو رسوا کنیم!

▫️اما سوای این خصوصیت کارتونی، تیپ تجاری پینوکیو میتونه شرح حال بسیاری از افراد بی تجربه در مواجهه با مسائل اقتصادی-تجاری باشه.

▫️خیلی ها پینوکیو را شخصیتی احمق و دروغگو می شناسن که قدرت تصمیم گیری درست و عاقلانه را نداره و مجبور می شه برای سرپوش گذاشتن بر خرابکاری هاش به دروغ متوسل بشه تا اینکه به اشتباهش اقرار کنه و از عقلا کمک بگیره!

▫️هرچند اینم خصوصیت بارز افرادی هست که به سبک پینوکیو تجارت میکنن ولی در عین حال شاخصه اصلی تجارت به سبک پینوکیو عدم واقع بینی و درک اهداف دستیافتنی در تجارت هست.

▫️کم نیستن کسانیکه زندگی اقتصادی و تجاریشون تطابق کاملی با این تیپ شخصیتی پیدا می کنه. اونها به راحتی گول می خورن و تنها سکه ای که اعتبار شغل و زندگیشون محسوب میشه رو به امید درختی پُر از سکه، خاک می کنن تا بدون زحمت براشون سکه تکثیر کنه!

▫️تو همین مملکت کم نبودن و نیستن افرادی که به عضویت در شرکتهای هرمی یا سایتهای شرط بندی در اومدن؛ یا اینکه با جریانات سفته بازانه بازاهای سکه و طلا و ارز و مسکن و حتی گاهی بورس همسو شدن؛ و سودای پولدار شدن بی دغدغه تو سرشون داشتن!

▫️یا افرادی که با ظاهرسازی و کسب اعتبار بی پشتوانه در کف بازار و ساخت و سازهای عمرانی و شرکتهای لیزینگی و اعتباری،… نهایتاً با بالا آوردن بدهی، کوهی از مشکلات رو برای خودشون و بقیه بجا گذاشتن! نمونه بارزش را خوب می شناسیم (بابک- ز) که هنوز تو شکم نهنگ اسیره به امید اینکه پدر ژپتو به کمکش بیاد!

▫️اینکه پینوکیو از خودش قدرت تحلیل نداشت و به نصیحت پدر و بقیه گوش نکرد و با خودسری در دام شیادان افتاد و درنهایت هم بصورت الاغ ظاهر شد، نشون دهنده سرنوشت محتوم تجارت به سبک پینوکیو ست! همیشه وقتی پینوکیو باشه فرصت طلبانی هم پیدا میشن که با وسوسه و مکر و فریب براشون دام پهن کنن.

▫️داستان پینوکیو خیلی ساده برامون میگه که راه درست زندگی کردن و موفق شدن نه با بلندپروازی‌های بی‌مغز و هیجانی بلکه روشی علمی و هوشمندانه داره:
شناخت قواعد و سبک تجاری تجربه شده و توصیه شده و جوگیر نشدن در اثر وعده وعیدهای موهوم و بی‌حساب و کتاب!

▫️همچنانکه علم و آگاهی و تحصیلات و پشتکار و خلاقیت هدف و امید داشتن لازمه، کسب تجربه با کمی چاشنی شانس میتونه پله به پله راه صعود رو هموار کنه.

▫️همچنین در این راه معقول باید با افراد خوش نیت و معتبر وارد معامله شد؛ و بر خلاف جینا (جوجه اردکی که درنظر پینوکیو ضعیف و ناکارآمد بود) از مشاورین و حامیان قوی استفاده کرد تا در مواقع لزوم راهنمایی و هشدارشون بر اراده و تصمیمها نفوذ داشته باشه.

نصیحت نبود! هشداری بود برای اونهایی که هنوز قصه پینوکیو رو جدی نگرفتن و یک شبه میخوان «آدم حسابی» بشن!

✔️کانال تخصصی اقتصاد و مالی رفتاری:
@BehavioralEconomicsAndFinance