مجتبی عمادی

?منشور بزرگ دانشگاهها (Magna Charta Universitatum)، بیانیه ای با هدف حفظ و پایداری ارزشهای اصیل دانشگاه و آموزش عالی و نگهبانی از آنها در مقابل فشارهای بیرون از دانشگاه است. اصولی که در منشور نوشته شده اند عبارت هستند از:

۱٫ دانشگاه، نهادی مستقل در قلب جوامع است؛ جوامعی که به علل جغرافیایی و پیشینه تاریخی به شیوه های متفاوت سازمان یافته اند؛ دانشگاه از طریق پژوهش و آموزش، فرهنگ را تولید، ارزیابی و پشتیبانی می کند. پژوهش و تدریس دانشگاهی لازم است از حیث اخلاقی و عقلی مستقل از اقتدار سیاسی و قدرت اقتصادی باشد تا دانشگاه ها بتوانند نیازها و احتیاجات دنیای اطراف خود را برآورده نمایند.
۲٫ لازم است آموزش و پژوهش در دانشگاه ها از همدیگر تفکیک ناپذیر باشند.
۳٫ آزادی در پژوهش و آموزش، اصل پایه ای زیست دانشگاهی است؛ و حکومتها و دانشگاه ها، تا آن جا که می توانند بایستی این نیاز بنیادی را مورد خدشه قرار ندهند. با پذیرش تساهل و گفتگو، دانشگاه محیطی بهینه برای دیدار و گفتگو بین اساتید با انگیزه و دانشجویان مصمم است.
۴٫ دانشگاه نگهبان و امانت دار سنت ارزشهای انسانی است؛ توجه دائمی آن، دست یابی به دانش جهانی است؛ برای به انجام رساندن وظیفه اش مرزهای جغرافیایی و سیاسی را در می نوردد، و نیاز بنیادین فرهنگ های گوناگون برای شناخت و تاثیر پذیری از همدیگر را مورد تایید قرار می دهد.

?بر اساس مواد ۱، ۲، ۵، ۷، ۱۹، ۲۱، ۲۶، ۲۷ و ۳۰ بیانیه جهانی حقوق بشر، رفتار با روحیه برادرانه، عدم اعمال تبعیض، عدم رفتار ظالمانه و تحقیر آمیز، حمایت یکسان قانونی در برابر تبعیض، حق کسب و دريافت و انتشار اطلاعات و افکار به تمام وسايل ممکن، حق شرکت در اداره عمومی کشور خود، بهره مندی افراد از آموزش عمومی و عالی، حق بهره مندی از پیشرفت علمی و فواید آن و عدم نقض حقوق مندرج در بیانیه توسط دولت های مختلف در سطح جهانی از جمله حقوق اساسی ابناء بشر است. حال با توجه به موارد بالا به نامه زیر که از مجله آمریکایی “فیزیولوژی سلولی” انتشار یافته توسط “انتشارات وایلی” در پاسخ به ارسال یک مقاله به آن مجله جهت بررسی و چاپ به مولف مسئول فرستاده شده است توجه نمایید:

“مولف محترم:

در طی پردازش معمول مقاله ارسالی شما، مشخص شده است که یک یا چند نویسنده مقاله در کشوری ساکن هستند که در حال حاضر تحت تحریم های ایالات متحده آمریکا است.
بنابراین، ما می بایست از شما بخواهیم که اعلام کنید که آیا یک یا چند نویسندۀ فهرست شده در این مقاله به وسیله یک سازمان دولتی که فعالیت اصلی دیگری را به غیر از تحقیق و / یا آموزش دارد، استخدام شده اند. لطفا همچنین اعلام کنید که آیا یکی از نویسندگان، این مقاله را به عنوان نماینده رسمی یا از طرف دولت ارسال می کند.
لطفا در اسرع وقت پاسخ دهید تا ما بتوانیم بررسی مقاله شما را ادامه دهیم.
اگر در عرض ۱۰ روز پاسخی دریافت نکنیم، مقاله ارسالی شما حذف خواهد شد.
از کمکتان سپاسگزارم.
با احترام
مجله فیزیولوژی سلولی”

?متاسفانه ابعاد جنگ اقتصادی آمریکا با ایران در دولت ترامپ که با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های ظالمانه و غیر انسانی همراه شده است، می رود که ابعاد دیگری را نیز در بر بگیرد. بر اساس منشور بزرگ دانشگاهها و بیانیه جهانی حقوق بشر، چنین برخوردی از سوی مجله های علمی به شدت ناقض اصول مصرح در فوق است و نشان دهنده عمق ناخشنودی از ملت بزرگ ایران است. با وجود چنین برخوردهایی که گاه به مانند نوک کوه یخی از آب بیرون می زنند، می توان دریافت که علت انتشار مقاله های مختلف در مجله های “نیچر (طبیعت)” و “ساینس (دانش)” در مورد برجسته نمودن برخی بی اخلاقی های پژوهشی رخ داده در طی روند رشد و پیشرفت علمی ایران صرفا برخواسته از نگاه دانشگاهی به مسائل ایران نبوده است.

?متاسفانه، به نظر می رسد نمود و حضور ایران و پژوهشگران ایرانی علیرغم فشارهای تحریمی مختلف زنگ خطر را برای برخی کشورها که سال ها در عرصه های مختلف بلامنازع بوده اند به صدا درآورده است تا علم و پژوهش را نیز مورد تحریم های ظالمانه و کاملا غیر اخلاقی قرار دهند. استانداردهای دوگانه در عصر چهارم انقلاب صنعتی، جایی ندارند و روشنی بر تاریکی غلبه می یابد.
@EmadibaygiGleam