مجتبی عمادی

بالاخره و پس از حدود نه ماه تلاش مدنی و قانونی، با آرای شفاف دو سوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت، سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد پیوست. چنین تصمیم شفافی نشان می دهد که حمایت مناسب از مذاهب و قومیت های مختلف در ایران، به علت ایجاد فرصت های عادلانه برای تنوع موجود، موجب برتری و توسعه خواهد شد.

متاسفانه اکنون در “حکومت‌ پیرها”، ۱۲۰۰مدیر دولتی، ۷۵ سفیر و ۱۰۰شهردار حضور دارند (“آمارسایر قوا، ارگان ها نهادها هنوز دراین مورد شفاف اعلام نشده/انتخاب”) که همچنان علیرغم مسن شدن “تشنه خدمت” هستند و حاضر به جایگزینی جوانان از طریق شایسته سالاری به جای خود نمی باشند.

قرار است قانون “منع به کارگیری بازنشستگان” در مجلس به رای گذارده شود. متاسفانه، همانگونه که در قبل نیز نوشته ام، مجلس فعلی در واقع یک مجلس محلی است که دارای تناقض های ساختاری جدی است؛ اما در هر حال، با پذیرفتن همین نقایص یکی از مواردی که کمک می کند تا به تدریج آن نقایص از طریق ایجاد “مجلس مهستان” مرتفع شود، شفاف شدن آرای نمایندگان به موارد مختلف مطرح شده در مجلس به صورت لحظه ای و آرشیو شدن آنها برای آینده است. به عبارت دیگر، رای گیری قانون ” منع به کار گیری بازنشستگان” به مانند مورد رای گیری سپنتا نیکنام بایستی کاملا شفاف به اطلاع عموم مردم رسانده شود. وجود چنین شفافیتی باعث می شود تا به تدریج موارد تعارض منافع آشکار شود و از فساد جلوگیری شود. تعارض منافع در اینجا بدان معناست که پیران حاضر در پست ها می توانند وعده هایی عملی به نمایندگان بدهند تا به مانند امضاهای جمع آوری شده برای سوال یا استیضاح به زیر حد نصاب بیفتد و از دستور کار خارج شود. اینکه در طی این فرایند چه لابی هایی صورت گرفته و چه امتیازهایی رد و بدل شده است که امضا ها پس گرفته شده اند، به علت عدم شفافیت در آرا و اعمال نمایندگان در مجلس در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

امید که با تصویب قانون “منع به کار گیری بازنشستگان”، پیران به استراحت اجباری بروند و تشنگی قدرت را با آب زلال طبیعت گردی سیراب نمایند. جوانان شایسته، بر خلاف پیران که مخل رشد و توسعه اقتصادی هستند، موجب غلبه ایران بر ابر چالش ها و تبدیل آنها به فرصت رشد و توسعه پایدار خواهند شد.

@EmadibaygiGleam