❇️گزارش روزنامه ایران از عدم وجود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان:

 

…سرکشی‌ به چند مطب نشان می‌دهد که بیشتر مطب‌ها کارتخوان دارند ولی گزارش ما معطوف به آنهایی است که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند. از بین ۱۰ مطب و ۲ مرکز درمانی خصوصی که بازدید کردم ۳مطب دستگاه کارتخوان نداشت…

?دکترعلیرضا عسگری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا حذف دستگاه کارتخوان در مطب‌ها از سوی پزشکان منع قانونی ندارد، گفت: واقعیت امر این است همانطوری که تکریم ارباب رجوع یکی از وظایف هرگونه نهاد خدماتی است، مطب‌ها و مراکز درمانی هم به‌خاطر شأنی که برای مردم قائلند بهتر است برای راحتی بیمار دستگاه کارتخوان داشته باشند. بنابراین نه فقط ما بلکه هر کسی در هر قسمت ارائه دهنده خدمت تلاش می‌کند کار مردم براحتی انجام شود.

او با بیان اینکه اغلب پزشکان در مطب‌های‌شان دستگاه کارتخوان دارند، افزود:
هیچگونه اجبار قانونی مبنی بر وجود دستگاه کارتخوان در مطب‌ها نداریم. بالاخره خلأ قانونی در مراکز درمانی سرپایی مشابه همه جاهایی که حساب‌های مردم رد و بدل می‌شود، وجود دارد.

محل اعمال قانون و احراز شرایط برای اعمال پروانه هم سازمان نظام پزشکی است. از این‌رو وزارت بهداشت از سازمان نظام پزشکی درخواست کرده در اعطای پروانه‌های جدید و تمدید پروانه‌های قبلی وجود دستگاه کارتخوان در مطب به‌عنوان ضروریات لحاظ شود.

مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت وجود دستگاه کارتخوان را از چند بعد قابل بررسی می‌داند؛ نکته نخست از منظر او نبود اجبار قانونی در این خصوص است؛ دوم آنکه وزارت بهداشت به لحاظ ایجاد شفافیت مالی و حفظ‌ شأن و کرامت انسانی از جهت اینکه بیماران هنگام مراجعه به مطب به سختی نیفتند از رفع این خلأ قانونی حمایت می‌کند.
در مکاتبه وزیر بهداشت با دیوان محاسبات هم آمده است؛ سازمان نظام پزشکی کشور باید در اعطای پروانه و تمدید مطب به وجود دستگاه کارتخوان در مطب‌پزشکان تأکید کند.

?دکتر علی ماهر، معاون امور فنی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت فرار مالیاتی پزشکان را به نحوی که از سوی عده‌ای در رسانه‌ها مطرح می‌شود، نمی‌پذیرد:
بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت موجب شده پزشکان دریافتی خود را از مراکز درمان دولتی با چند ماه تأخیر دریافت کنند. در زمان پرداخت نیز ابتدا مالیات‌شان کسر می‌شود سپس دریافتی پزشک به حسابش واریز می‌شود از سوی دیگر در مراکز درمان خصوصی هم سیستم بیمه حاکم است و پزشکان مالیات‌شان را از طریق بیمه پرداخت می‌کنند.

?دکتر علی فتاح معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور که مرجع رسیدگی به‌ تخلفات پزشکان است ، درباره حذف دستگاه کارتخوان در مطب عده‌ای از پزشکان به روزنامه ایران می‌گوید:
وجود دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان نه آیین نامه، نه قانون و نه دستورالعمل است که برای اجرا به پزشکان ابلاغ شده باشد یعنی حتماً پزشک باید دستگاه کارتخوان داشته باشد. بنابراین شما بگویید کجا نوشته‌اند که وجود دستگاه کارتخوان در مطب‌ها الزامی است ما بگوییم برندارند؟
البته ما به لحاظ اخلاقی توصیه می‌کنیم به‌خاطر نبود پول نقد و خرد بهتر است پزشکان برای آسایش و راحتی بیمار دستگاه کارتخوان در مطب‌های‌شان بگذارند اما در قانون اجباری در این زمینه وجود ندارد.
در هر حال وجود دستگاه کارتخوان به نوعی رابطه مالی پزشک و بیمار را حذف و از پدیده زیرمیزی جلوگیری می‌کند.
ما فقط به اجرای قوانین از سوی پزشک تأکید و نظارت داریم اینکه پزشک دستگاه کارتخوانش را از مطب جمع کرده یا پول را به‌صورت نقدی از بیمار دریافت می‌کند ربطی به دادسرای نظام پزشکی ندارد. نحوه گردش کار و موارد منجربه تخلف مانند دریافت اضافی از سوی پزشکان باید از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت نظارت و پیگیری شود.

معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی بر آیین نامه نظارت می‌کند وقتی چیزی آیین نامه ندارد نمی‌توانیم بر آن نظارت کنیم.هر چند معتقد هستیم وجود دستگاه کارتخوان منجربه تعجیل در کار و حفظ آسایش و راحتی بیماران می‌شود.

 

مطلب کامل ???

https://irdrl.ir/?p=2618

 

به پزشکان و قانون بپیوندید:
http://irdrl.ir

 

@pezeshkanghanon
نظرات خود را با ما بگویید:
@Doctorsandlaw