مجتبی عمادی

❇️در نوشتاری با عنوان “انتخاب آماده (Prompted Choice): راه حلی برای نجات جان نیازمندان پیوند” در همین کانال پیشنهادی را مطرح نمودم تا تعداد اهداکنندگان ارگانهای مورد نیاز بیماران نیازمند پیوند افزایش یابد تا شاهد فوت ۷ تا ۱۰ نفر در روز به دلیل کمبود ارگانهای پیوندی نباشیم (http://www.otaghkhabar24.com/news/162424). طبق گزارش های وزارت بهداشت سالانه ۸۰۰۰ نفر دچار مرگ مغزی می شوند که متاسفانه در کمتر از ۱۰۰۰ مورد آن اهدای عضو صورت می گیرد. (https://www.isna.ir/news/97071608885/روزانه-دست-کم-۷-نفر-بر-اثر-کمبود-عضو-پیوندی-فوت-می-کنند).

❇️هر چند در ایالت ایلینویز آمریکا وقتی افراد برای تمدید گواهینامه خود مراجعه می کنند، از آنها پرسیده می شود که آیا علاقه ای به اهداء عضو دارند و پرسش از آنها و ثبت فوری انتخاب های آنان، ثبت نام را برای اهداء آسان می کند (“انتخاب آماده” (Prompted Choice) )، به طوریکه نرخ مشارکت را به هشتاد درصد رسانده است؛ اما به نظر می رسد پیاده سازی آن در ایران زمانبر باشد.

❇️با توجه به میزان نفوذ اینترنت در کشور و میزان استفاده افراد از موبایل های هوشمند و وجود اپلیکیشنهای شبکه های اجتماعی چون فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و … که دسترسی آسانی را برای افراد در هر زمانی فراهم می کنند؛ طراحی اپلیکیشنی داخلی، کارآمد، ساده، امن، شکیل، اجرا شونده بر روی دستگاههای مختلف، و کم حجم مختص به اهدای عضو در کشور می تواند بسیار مفید باشد. استفاده کنندگان از این اپلیکیشن رضایت خود را به اهدای عضو با ثبت مشخصات خود برای استفاده از این اپلیکیشن اعلام می کنند. در هر حال، این اپلیکیشن بایستی توانایی اعلام این موضوع را به بستگان درجه یک فرد استفاده کننده از آن که علاقمند به اهدای عضو (در زمان نصب و اولین استفاده) هستند و یک مرکز سمن (سازمان مردم نهاد) یا مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت را داشته باشد چون براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، حتی در صورت وقوع اهدای اعضای فرد متوفای مرگ مغزی شده، اعلام رضایت خویشاوندان درجه یک، ۶ تا ۹۰ ساعت به طول می انجامد؛ در حالیکه این رقم در اسپانیا ۳ تا ۵ دقیقه است. در این اپلیکیشن، در صورت فوت فرد و اهدای اعضای وی، به طریق مناسب منجمله اطلاع به سایر اعضا و در دسترس قرار دادن فیلم “ستون احترام” متوفی در بیمارستان قدردانی خواهد شد.

❇️ نظر به فوت روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نیاز به پیوند و مرگ مغزی روزانه ۲۲ نفر در کشور، اعطای لحظه ناب زندگی به نیازمندان پیوند کاملا ممکن است؛ پس، هر گونه اقدام نوآورانه در این زمینه به شدت مفید است.

شب بود و نسیم بود و باغ و مهتاب

من بودم و جویبار و بیداریِ آب//

وین جمله مرا به خامشی می گفتند

کین لحظه ی نابِ زندگی را دریاب//

“محمدرضا شفیعی کدکنی”

@EmadibaygiGleam